OrganoWood ingår distributionsavtal för den israeliska marknaden

OrganoClicks delägda dotterbolag OrganoWood har ingått ett försäljnings- och distributionsavtal med Inplast Israel för den israeliska marknaden. Avtalet gäller exklusiv rätt för Inplast Israel att sälja och distribuera OrganoWoods träbehandlingsprodukter på burk i Israel.

Under 2015 inledde OrganoWood ett distributionssamarbete med träbehandlingsdistributören Welin & Co på den svenska marknaden. Welin & Co har under avtalet sålt och distribuerat OrganoWoods träbehandlingsprodukter på burk till den svenska byggvaru- och färgfackhandeln. Samarbetet har varit mycket lyckosamt med en rejält ökande försäljning av dessa produkter för OrganoWood.

Under 2016 tar OrganoWood nästa steg med att inleda en internationell expansion av sina träbehandlingsprodukter genom strategiska samarbeten med lokala försäljnings- och distributionspartners på olika geografiska marknader. Som första steg utanför Europa inleds nu samarbetet med Inplast Israel för den israeliska marknaden.

"Vi är mycket glada över att inleda samarbetet med Inplast Israel för den israeliska marknaden. De är en relativt ny aktör men med en gedigen erfarenhet från den israeliska byggindustrin och ett imponerande kontaktnät hos de relevanta kunderna. Detta blir ett spännande steg för att utvärdera hur OrganoWoods träskyddsprodukter tas emot i andra kulturer och miljöer än i norra Europa", säger Jens Hamlin, VD OrganoWood.

Avtalet med Inplast Israel är ett treårigt exklusivt avtal som är villkorat med inköp av vissa minimivolymer.

För mer information kontakta:

Tel.: 08-684 001 10

Email: marten.hellberg@organoclick.com

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North som utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är den vattenavvisande tygbehandlingen OrganoTex®, det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom dotterbolaget OrganoWood AB) samt bindemedel för nonwovenmaterial. OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser så som utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser så som en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF) och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning finns lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bankaktiebolag.