OrganoWood Träskyddssystem börjar säljas av COOP Norge

OrganoClicks dotterbolag OrganoWoods träskyddsystem kommer börja säljas i COOP Norges byggvarukedja 2020 med fler än 100 butiker. Försäljning och distribution kommer genomföras via OrganoWoods norska träskyddsdistributör Alanor AS.

COOP Norge äger Norges näst största byggvarukedja med 54 stora byggvaruhus under varumärket OBS BYGG, 60 mindre bygghandlare under varumärket COOP Byggmix och 8 OBS Hyper. Alla OBS BYGG kommer lagerföra OrganoWood och för de mindre COOP Byggmix och OBS Hyper butikerna kommer COOP Norge lagerföra produkterna på deras centrallager.

Sedan 2011 har OrganoWood®s träskyddsprodukter tillverkats och marknadsförts i Sverige. OrganoWood®s träskyddsprodukter var de första träskyddsprodukterna i Sverige att tilldelas Svenska Naturskyddsföreningens miljömärkning "Bra Miljöval". COOP Norge kommer att sälja hela OrganoWoods träskyddssystem vilket består av produkterna.

• OrganoWood® 01. Träskydd: Flam- och rötskydd effektiv skydd mot röta och eld.
  • OrganoWood® 02. Träskydd: Smuts- och vattenskydd ger virke mycket bra vattenavvisande egenskaper. Virket blir också lättare att rengöra, får mindre risk för ytlig påväxt och mögel samt minskar risken för sprickbildning.
  • OrganoWood® 03. Trärengöring: Ett miljömärkt rengöringsmedel avsett för rengöring av trägolv utomhus.

"Det distributörssamarbete som vi inledde med Alanor förra året har nu givit resultat. Samarbetet med COOP Norge medför att vårt träskyddssystem nu kommer nå ut brett bland norska konsumenter”, Säger Jens Hamlin, VD OrganoWood AB.

.........................................................................................

08-684 001 10, marten.hellberg@organoclick.com

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North Growth Market utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som OrganoClick AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 november 2019 kl. 15:05.