OrganoWood Nowa: En miljöklassad produkt med bra SRI-resultat

OrganoWood är stolt över att presentera vår senaste produkt, OrganoWood Nowa, som har uppvisat bra resultat i det senaste testet av Solar Reflectance Index (SRI). Dessa tester visar att OrganoWood Nowa är ett utmärkt val för hållbara byggnationer, särskilt för de som använder ”Cool Roof”-tekniken.

I dagens moderna arkitektur ser vi allt oftare nybyggnationer med ljusa tak som smälter samman med ljusa fasader, i stället för de traditionella mörka taken. Denna designtrend handlar inte bara om estetik, utan fyller även en viktig funktion ur miljösynpunkt. Mörka tak bidrar till så kallade urbana värmeöar, vilket innebär att stadsområden blir påtagligt varmare än omgivande landsbygd. Detta kan få stora konsekvenser för både människor och miljö, inklusive ett ökat behov av kylning under sommartid vilket leder till högre energiförbrukning och belastning på icke förnyelsebara resurser.

OrganoWood Nowa har genomgått tester för att mäta dess SRI-värde, vilket kombinerar materialets solreflektans och emittans. Solar Reflectance Index (SRI) mäts på en skala från 100-0 där man på ett enkelt sätt kan förklara det med att 100 motsvarar vitt och 0 motsvarar svart i förmåga att reflektera ljus. Ett högt SRI-värde innebär att materialet är effektivt på att reflektera solstrålning och minimera värmeupptagning. Vår senaste rapport från RISE visar att OrganoWood Nowa har ett imponerande SRI-värde på 77,1±2. (Enligt strålsäkerhetsmyndigheten reflekterar snö och is upp till 80%) Detta gör produkten till ett utmärkt val för takterrasser och paneler, särskilt i urbana miljöer där man vill ha minimera risken för att skapa urbana värmeöar.

OrganoWood Nowa representerar vårt engagemang för miljövänliga lösningar och innovationer inom byggbranschen. Genom att använda produkter med höga SRI-värden kan vi tillsammans arbeta för att minska den globala uppvärmningen och skapa mer hållbara stadsmiljöer.

Önskas mer information om SRI kontakta oss på info@organowood.com

Jens Hamlin

OrganoWood AB Linjalvägen 9 SE-187 66 Täby Sweden.
jens.hamlin@organowood.com