Treårsresultat från fältstudien EN 12037 för OrganoWood Nowa

Organowood Nowa utsätts för närvarande för ett av de tuffaste standardfälttesterna som finns för trä ovan mark, EN 12037! Testet pågår i 5 år i Malaysia och Danmark och nu publicerar vi treårsresultatet.

För att ta reda på om trä ovan mark är hållbart så kan man göra olika standardiserade tester för att se hur det står emot nedbrytning, de flesta av dessa är labbtester. Men vi ville också se hur det klarar sig i naturlig miljö utomhus i en av världens tuffaste miljöer för trä, i den malaysiska regnskogen.

Det oberoende tredjepartsinstitutet Dansk Teknologisk Institut genomför därför fälttestet EN 12037 med Organowood Nowa i både Danmark och Malaysia.

Referenserna som består av dels obehandlad furu samt den sedan 20 år förbjudna impregneringen CCA (krom, koppar och arsenik) var också med i testet. Skalan för att bedöma nedbrytning går mellan 0–4, där 0 är opåverkad och 4 är helt nedbruten. Den obehandlade referensen i Malaysia var helt nedbruten efter 3 år, bland annat av rötsvamp men även termiter. Furu tryckimpregnerat med CCA var som väntat opåverkad.

Men även Organowood Nowa var helt opåverkad med 0 på skalan! Resultatet visar på ett mycket gott träskydd även i den varma och fuktiga miljö som en regnskog bjuder på. Fältstudien kommer fortsätta och vi kommer löpande rapportera resultaten från både Danmark och Malaysia.

Jens Hamlin

OrganoWood AB Linjalvägen 9 SE-187 66 Täby Sweden.
jens.hamlin@organowood.com