OssDsign har tecknat avtal med Premier Inc. för 3D-printade medicinska produkter

Uppsala, Sverige, 08:00 CET, 5 juli 2021 – OssDsign, en global leverantör av rekonstruktiva ortopediska produkter för behandling av patienter som har drabbats av kranie- och ryggradsdefekter, har tilldelats ett gruppköpsavtal med Premier Inc. för 3D-printade medicinska produkter och tillbehör. Det nya avtalet ger Premiers medlemmar tillgång till OssDsigns rekonstruktiva produkter enligt de priser och villkor som Premier förhandlat fram.

”Vi är glada över att ha tilldelats ett avtal med Premier, vilket ger tillgång till ett värdefullt distributionsnätverk för OssDsigns innovativa produkter på den amerikanska marknaden. Avtalet är ett tydligt erkännande av den höga kvaliteten hos våra rekonstruktiva produkter och deras potential vid behandling av patienter som drabbats av skallskador,” säger Morten Henneveld, vd, OssDsign AB.

OssDsigns titanförstärkta kalciumfosfatimplantat är utformade för rekonstruktion av kraniedefekter, ett behandlingsområde där postoperativa infektioner anses vara en de vanligaste komplikationerna. Såväl publicerade data som klinisk dokumentation visar att OssDsign Cranial PSI är förknippat med en låg risk för infektioner i det tidiga skedet efter operationen, vilka annars kan leda till att implantaten måste opereras bort.

Premier är ett ledande företag inom utveckling av förbättrad sjukvård som samlar över 4 100 amerikanska sjukhus och vårdgivare och fler än 200 000 andra leverantörer och organisationer. Premier möjliggör bättre vård och resultat genom att erbjuda data- och analystjänster, samarbeten, lösningar inom varuförsörjning och rådgivning till en konkurrenskraftig kostnad.

För mer information, vänligen kontakta:
Morten Henneveld, vd, OssDsign AB
Tel: +46 73 382 43 90, email: morten.henneveld@ossdsign.com

Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank AB.
Kontaktuppgifter: Erik Penser Bank AB, Box 7405, 103 91 Stockholm, tel: +46 (0)8-463 80 00, email: certifiedadviser@penser.se.

OssDsigns vision är att skapa regenerativa lösningar, som så naturligt som möjligt återställer och botar patienter med kranie- och ryggradsdefekter. OssDsigns drivkraft är att ge patienter livet de förtjänar tillbaka, genom att i samarbete med kirurger integrera biomaterial och klinisk design för att skapa produkter som ger bättre läkningsförmåga. Med huvudkontor i Sverige förser OssDsign sjukhus över hela världen med implantat för kraniell rekonstruktion och andra applikationer inom ortopedisk kirurgi.