Tillbakadragande av föreslagna incitamentsprogram och reviderat förslag till styrelsesammansättning och ersättning inför årsstämma i OssDsign

Styrelsen i OssDsign AB offentliggör, efter diskussioner med en bredare grupp större aktieägare, tillbakadragande av föreslagna incitamentsprogram och valberedningens reviderade förslag såvitt avser val av och ersättning till styrelseledamöter inför årsstämman.

OssDsign AB
Uppsala, 24 juni 2024

Den 24 maj 2024 offentliggjordes kallelsen till årsstämman i OssDsign som hålls den 25 juni 2024 i Stockholm. I kallelsen föreslogs två (2) olika aktierelaterade incitamentsprogram för anställda och konsulter respektive styrelseledamöter (punkterna 13 och 15 i den föreslagna dagordningen). Efter diskussioner med en bredare grupp större aktieägare har styrelsen och aktieägare beslutat att dra tillbaka föreslagna beslut angående incitamentsprogram med avsikten att presentera nya förslag till incitamentsprogram för stämmans beslut vid en framtida bolagsstämma.

Vidare har valberedningen, efter diskussioner med en bredare grupp större aktieägare, beslutat att presentera ett reviderat förslag såvitt avser val av och ersättning till styrelseledamöter (punkterna 10-12 i den föreslagna dagordningen). Istället för omval av samtliga sex (6) ledamöter föreslår valberedningen omval av fyra (4) ledamöter (Simon Cartmell, Newton Aguiar, Viktor Drvota and Jill Schiaparelli) och nyval av en (1) ledamot (Christer Fåhraeus). Följaktligen föreslås styrelsen bestå av fem (5) ordinarie ledamöter utan suppleanter för tiden intill nästa bolagsstämma. 300 000 SEK föreslås utgå i styrelsearvode till den nya ledamoten medförande ett totalt belopp (till hela styrelsen) om 1 300 000 SEK (istället för 1 500 000 SEK) av vilket 400 000 SEK ska utgå till ordföranden (Simon Cartmell föreslås fortfarande omväljas som ordförande) och 300 000 SEK ska utgå till var och en av övriga ledamöter med undantag för Viktor Drvota till vilken inget styrelsearvode föreslås utgå (mot bakgrund av att han representerar en institutionell investerare). Efter årsstämman avser styrelsen (i samråd med valberedningen) inleda en rekryteringsprocess i syfte att föreslå ytterligare en ny styrelseledamot att väljas in vid en kommande bolagsstämma.

Information om Christer Fåhraeus

Född 1965. Christer Fåhraeus har 30 års erfarenhet som VD och styrelseledamot i noterade och onoterade bolag verksamma inom Life Science och Tech. Han är även grundare av bolag såsom CellaVision AB, FlatFrog Laboratories AB, EQL Pharma AB, Anoto Group AB, Precise Biometrics AB, Fåhraeus Startup och Growth AB. Christer Fåhraeus har en läkarexamen och Filosofie Doktor inom neurofysiologi från medicinska fakulteten vid Lunds universitet samt en masterexamen inom medicinteknik från University of California San Diego (USA). Christer Fåhraeus är för närvarande styrelseordförande i FSG Fund II AB, Fåhraeus Startup & Growth AB och ApoEco Sverige AB. Styrelseledamot i Airsonett AB, CellaVision AB, Checkin.com Group AB, FlatFrog Laboratories AB, Melius Pharma AB och Bionamic AB. Tidigare uppdrag omfattar rollen som styrelseordförande i Amniotics AB (publ), Respiratorius AB (publ), Uman Sense AB och Bionamic AB. Styrelseledamot i Gasporox AB (publ), IntuiCell AB, LU Holding AB, RECCAN AB (publ), ScandiDos AB och Serstech AB. Christer Fåhraeus är partner i FSG Fund II som har ett innehav om 6 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget. Christer Fåhraeus är oberoende i förhållande till OssDsign och bolagsledningen och är oberoende i förhållande till större aktieägare i OssDsign (definieras som aktieägare som kontrollerar 10 procent eller mer av det totala antalet aktier eller röster i bolaget).

För mer information, vänligen kontakta:

Morten Henneveld, VD, OssDsign AB
morten.henneveld@ossdsign.com

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

Offentliggörande
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 juni 2024 kl. 14:00 CET.

OssDsign är en utvecklare och global leverantör av nästa generations benersättningsprodukter. Baserat på banbrytande materialvetenskap utvecklar och marknadsför företaget produkter som stöder kroppens egen läkningsförmåga och därmed förbättrar det kliniska resultatet inom ett brett spektrum av ortopediska områden med stora medicinska behov. Med en produktportfölj som består av patientspecifika implantat för kranieoperationer och en standardiserad syntetisk bengraft för ryggradskirurgi ger OssDsign patienterna det liv de förtjänar tillbaka. Företaget har en stark kommersiell närvaro i USA, Europa och utvalda asiatiska länder. OssDsigns aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm.

För mer information, vänligen kontakta:

Morten Henneveld, VD, OssDsign AB
Tel: +46 73 382 43 90, email: morten.henneveld@ossdsign.com

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ)

OssDsign är en utvecklare och global leverantör av nästa generations ortobiologiska produkter. Baserat på banbrytande materialvetenskap utvecklar och marknadsför företaget produkter som stödjer kroppens egen läkningsförmåga och ger patienterna det liv de förtjänar tillbaka. Företaget har en stark närvaro på den amerikanska marknaden. OssDsigns aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm, Sverige.