Outokumpu bäst på att rapportera om ansvarsfullt företagande i Finland

6 november 2009 kl 12.00 CET

För andra gången har Outokumpus rapportering av ansvarsfullt företagande utsetts till Finlands bästa. Resultaten från 2009 års undersökning publicerades igår.

Totalt har rapporter från cirka 160 företag och organisationer analyserats. I år lade juryn speciell tonvikt vid företagens arbete inom supply chain management och human resources management som en del av ansvarsfullt företagande. Outokumpus rapport utsågs till den bästa i hela tävlingen. Rapporten fokuserar på företagets olika intressegrupper, på den globala ekonomiska nedgången, på klimatförändringar, samt på välbefinnande och säkerhet.

"Vi är mycket glada över den här utmärkelsen och att vårt arbete uppmärksammas. Rapportering av ansvarsfullt företagande är fortfarande frivilligt, men det bidrar till att förbättra vårt arbete och vår transparens. Det hjälper våra intressegrupper att förstå vår verksamhet och utmaningarna i branschen. Att agera ansvarsfullt är utgångspunkten för allt, men det är också viktigt att folk får veta vad vi uppnår", säger Liisa Jalanko, ansvarig för corporate responsibility inom Outokumpu.

Det är fjortonde gången som finska rapporter om ansvarsfullt företagande granskas. Tävlingen organiseras av Finlands Näringsliv, Finnish Business & Society, Arbets- och näringsministeriet, Miljöministeriet, Association of Environmental Management och Finska föreningen för auktoriserade revisorer. Granskningen baseras på riktlinjer från Global Reporting Initiative (GRI) G3.

För mer information, kontakta:

Liisa Jalanko, Vice President - Corporate Responsibility
Tel: +358 9 421 3265, mobil +358 400 446 663

Outokumpu är ett världsledande företag inom rostfritt stål. Vår vision är att bli den obestridda ledaren inom rostfritt, med framgången baserad på operational excellence. Vårt rostfria stål och våra tjänster används världen över av kunder inom många olika industrier. Rostfritt stål är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu finns i ett 30-tal länder och har cirka 8 000 anställda. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors sedan 1988.
www.outokumpu.com