Outokumpu branschledande på miljöområdet enligt Dow Jones hållbarhetsindex

16 november 2011 kl 8.00 CET

För femte året i rad försvarar Outokumpu sitt medlemskap i Dow Jones hållbarhetsindex (DJSI) - DJSI World och DJSI Europe. Vid 2011 års utvärdering utsågs Outokumpu till en av de fem bästa stålproducenterna i världen i DJSI World index.

Outokumpu uppmärksammas särskilt för sitt miljöarbete och får för andra året i rad förstaplatsen inom stålindustrin totalt när det gäller den miljömässiga dimensionen. Positiva signaler kommer också från området för företagshälsovård och säkerhet där Outokumpu har fått branschens högsta poäng.

"Vi är stolta över att ha blivit utsedda som ledande inom miljömässig hållbarhet. Det visar också att vårt långsiktiga arbete med miljöfrågorna har gett resultat. Som ett exempel har vi lyckats minska våra utsläpp av växthusgaser med 40 procent sedan 1990-talet, med en 25-procentig minskning av koldioxidutsläppen mellan 2000 och 2010. Vi är också mycket nöjda över att vårt aktiva arbete med företagshälsovård och säkerhet uppmärksammas", säger Mika Seitovirta, vd för Outokumpu.

DJSI-indexet rangordnar företag som är ledande inom hållbar utveckling. Vid den årliga utvärderingen görs en grundlig analys av företagens prestationer på olika ekonomiska, miljömässiga och sociala områden. Analysen utförs årligen av ett fristående företag, SAM Research AG. I indexen DJSI World och DJSI Europe ingår 342 respektive 172 företag.

Outokumpus engagemang för en hållbar utveckling uppmärksammas i ett flertal av varandra oberoende hållbarhetsindex och av organisationer som verkar för ett ansvarsfullt företagande, som exempelvis SAM, Carbon Disclosure Leadership Index, ETHIbel, SRI, OMX Sustainability Index och Kempen SRI. Det var också Outokumpu som fick det första hållbarhetspriset från International Stainless Steel Forum (ISSF) i maj 2011.

Mer information

Tuomas Haikka, VP - Hållbarhet & Miljö, tel. +358 9 421 4241, mobil +358 40 7494218

Bilagor:
Bild på Outokumpu Tornio Works
Logo för Dow Jones Sustainability Index

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 8 000 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors.www.outokumpu.com