Outokumpu fortskrider med effektivitetsåtgärder

25.4.2013 kl. 8.15 CET

Som en del av målsättningen att signifikant minska rörelsekostnader och återföra företaget till lönsamhet har Outokumpu idag offentliggjort planer som väntas medföra neddragningar av arbetstillfällen.

Totalt väntas Outokumpu minska upp till 2500 arbetstillfällen globalt mellan 2013 och 2017. Under 2013 planerar företaget minska upp till 770 arbetstillfällen globalt, där majoriteten förväntas i Tyskland (upp till 570), Sverige (upp till 70) och Finland (upp till 30). De planerade neddragningarna är kopplade till kapacitetsminskning i Europa, särskilt den tidigare meddelade nedläggningen av smältverket i Krefeld i Tyskland, samt effektiviseringar vid överlappningar inom försäljning, produktion, supply chain och supportfunktioner.

”De planerade neddragningarna är en svår konsekvens av de nödvändiga åtgärder som vi måste vidta för att nå 200 miljoner euro i synergibesparingar och 150 miljoner euro i ytterligare kostnadsbesparingar, samt för att företaget åter ska nå lönsamhet”, säger Mika Seitovirta, VD på Outokumpu.

Outokumpu kommer att genomföra planerna på ett socialt ansvarstagande sätt och i enlighet med lokala lagar, avtal och praxis.

För mer information, vänligen kontakta:

Saara Tahvanainen
tel. +358 9 421 3265, mob. + 358 40 589 0223

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och speciallegeringar. Våra avancerade material är det perfekta valet för krävande applikationer inom allt från bestick till broar, kraftverk och medicinsk utrustning. Rostfritt stål bidrar till en hållbar och varaktig värld då det är ett material som är 100% återvinningsbart, korrosionsbeständigt, underhållsfritt, hållbart och hygieniskt. Outokumpu har drygt 16 000 anställda i över 40 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är noterat på NASDAQ OMX Helsingfors. www.outokumpu.com