• Outokumpu Oyj/

Outokumpu lämnar in bindande eftergiftsåtagande avseende Inoxum-transaktionen till följd av EU-kommissionens krav

9 oktober 2012 kl. 8.35 CET

Efter EU-kommissionens krav på industriella eftergifter för Inoxum-transaktionen lämnade Outokumpu in två alternativa förslag på eftergifter, som meddelades den 20 september och den 1 oktober 2012. Efter att EU-kommissionen avslog den svenska eftergiften har Outokumpu nu lämnat in ett bindande eftergiftsåtagande för att säkerställa ett godkännande av Inoxum-transaktionen.

Som bindande eftergift åtar sig Outokumpu att avyttra Inoxums anläggning för rostfritt stål i Terni, Italien, samt utvalda europeiska servicecenter. Eftergiften exkluderar en produktionslinje för blankglödgning med en årlig kapacitet på 130 000 ton, som kommer att flyttas till en av Outokumpus övriga produktionsanläggningar innan avyttringen. Avyttringsåtagandet inkluderar inte heller anläggningen Tubificio di Terni i Italien, som är specialicerat på tillverkningen av rostfria rör.

Det här bindande eftergiftsåtagandet innebär att de svenska anläggningarna för rostfritt stål i Avesta, Nyby och Kloster, som ingick i det ursprungliga förslaget på eftergift, inte kommer att avyttras utan kommer fortsätta med sin verksamhet inom Outokumpu.

“Den strategiska betydelsen av Inoxum-transaktionen är fortsatt oförändrad”, säger Mika Seitovirta, koncernchef för Outokumpu. “Genom den här transaktionen kommer vi att ha en produktportfölj komplett med rostfritt stål och legeringar med hög prestanda. Med en kostnadseffektiv produktionsstruktur och stärkt närvaro i all nyckelregioner kommer vi att vara i en utmärkt position för att ge den bästa tänkbara service till våra kunder.”

Outokumpu förväntar sig att Inoxum-transaktionen kommer att resultera i betydande synergibesparingar. Trots avyttringen av verksamheten i Terni räknar företaget med att uppnå årliga synergibesparing om ungefär 200 miljoner euro. Outokumpu kommer nu att påbörja den detaljerade industriplaneringen för att säkerställa en optimal produktionsstruktur för det nya företaget, med avyttringen av Terni inberäknad. Vid den här tidpunkten har företaget inga planer på att ändra de planerade nedläggningarna av smältverken i Krefeld och Bochum, Tyskland, som meddelats tidigare.

Kombinationen av Outokumpu och Inoxum kommer att skapa en ny global ledare inom rostfritt stål. Förutom synergibesparingarna kommer transaktionen innebära en signifikant tillväxtmöjlighet i Nordamerika genom en ny integrerad anläggning för rostfritt stål i Calvert, Alabama, och stärker det kombinerade företagets marknadsposition i Asien. Inoxum-transaktionen diversifierar även Outokumpus kundbas med konsumentdrivna branschsegment och kompletterar produktutbudet genom att täcka alla rostfria stålsorter samt legeringsprodukter med hög prestanda.

EU-kommissionen förväntas fatta ett beslut i frågan om Inoxum-transaktionen senast den 16 november 2012. Outokumpu är fortsatt fullt engagerade i Inoxum-transaktionen och har som målsättning att slutföra den vid slutet av 2012.

För mer information:

Investerare:
Kari Tuutti, tel. +358 9 421 2432, mob. +358 40 717 0830

Media:
Sonja Rasin, Diplomat Communications, mob. 070 892 6616

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 8 000 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors. www.outokumpu.com