Outokumpu levererar nytt duplext stål till biogastankar

10 maj 2011 kl 8.00 CET

Outokumpu ska leverera rostfritt stål till det tyska företaget Börger GmbH, som bygger tankar till biogasproduktion. Detta är Outokumpus första order i den nyligen lanserade stålsorten LDX 2404®, ett så kallat duplext stål. Stålet till tankarna tillverkas vid Outokumpu i Avesta.

Den främsta anledningen till att tankarna byggs i LDX 2404® är stålets mycket goda korrosionsmotstånd och mekaniska egenskaper. Genom att välja LDX 2404® kan Börger reducera plåttjockleken med cirka 25 procent och därmed spara in lika mycket på vikten i konstruktionen. Materialet är ett mycket kostnadseffektivt alternativ till motsvarande konventionella rostfria stål.

"Vi valde Outokumpus LDX 2404® för att de goda korrosionsegenskaperna gör stålet mycket lämpligt i biogastankar", säger Gerd Buss från Börger.

"Biogas är en viktig tillväxtmarknad eftersom behovet av förnyelsebar energi ökar. De här biogastankarna görs dessutom på ett för oss nytt sätt - de ska bultas ihop, inte svetsas. Fördelen är att med bultade tankar kan tjockleken minskas och att konstruktionstiden på byggplatsen blir mycket kortare. Detta är ett spännande projekt som kan öppna en helt ny marknad för oss", säger Anders Magnusson, Tank Application Manager på Outokumpu.

LDX 2404® har utvecklats vid Outokumpus forskningscenter i Avesta. Det lanserades hösten 2010 och är det sjätte stålet i duplexfamiljen. LDX 2404® togs fram för att få ett stål som har både goda korrosions- och mekaniska egenskaper. Stålet är utvecklat för att använda i bland annat tryckkärl, tankar och avsaltningsanläggningar. Duplexa stål har lägre nickelhalt, samt högre kväve- och kromhalt än motsvarande austenitiska stål. Outokumpus globala marknadsandel för duplexa stål är cirka 50 procent.

Mer information:

Anders Magnusson, Tank Application Manager, Outokumpu,
tel. 0226-812 01, mobil 0730-58 49 75

Elisabeth Hansson, Communications Manager Sverige,
tel 0226-826 51, mobil 076-760 60 20

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 8 000 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors. www.outokumpu.com