Outokumpus tredje kvartal 2010 - säsongsmässigt lägre efterfrågan gav förlust

I korthet

- Rörelseförlust 49 miljoner euro, underliggande rörelseresultat cirka -10 miljoner euro
- Leveranserna ner jämfört med andra kvartalet, men 29 procent högre än tredje kvartalet 2009
- Underliggande rörelseresultat för fjärde kvartalet väntas förbättras till break-even på grund av högre volymer men något svagare priser.

Group key figures, EUR million   III/10 III/09 II/10

Sales           999 587 1110
Operating profit       -49 -65 71
Profit before taxes       -88 -81 63
Net profit for the period     -56 -56 44
Earnings per share, EUR       -0,31 -0,31 0,24
Net cash generated from operating activities -112 -10 -314

Stainless steel deliveries, 1000 tonnes   307 238 339
Stainless steel base price, EUR/t 1)   1 245 1 307 1 317
Stainless steel transaction price, EUR/t 2 866 2 229 3 018

1)  CRU: German base price (2mm cold rolled 304 sheet)

Efterfrågan på rostfritt standardstål har förbättrats något efter den europeiska sommarperioden. Det stigande nickelpriset har haft en positiv effekt på främst distributörernas inköp. Efterfrågan på specialstål fortsätter dock att vara svagare och det har inte skett någon tydlig återhämtning från investeringsdrivna slutanvändarsegment.

Outokumpus leveranser ökade med 29 procent till 307 000 ton i tredje kvartalet, jämfört med samma period 2009. Genomsnittliga baspriser var 5 procent lägre än för ett år sedan. Priserna på de viktigaste råvarorna fortsatte att vara klart högre än 2009. Det genomsnittliga nickelpriset ökade med 20 procent och ferrokrompriset med 46 procent. Som ett resultat av det var Outokumpus försäljning på 999 miljoner euro betydligt högre, 70 procent, än 2009.

Jämfört med andra kvartalet 2010 minskade leveranserna med 9 procent då efterfrågan var svagare på grund av den europeiska semesterperioden. Dessutom hade koncernen sina årliga underhållsstopp. Lägre leveranser och relativt stabila priser ledde till att Outokumpus underliggande rörelseresultat i tredje kvartalet blev en mindre förlust på 10 miljoner euro. Utöver det gav råmaterialrelaterade lagerförluster på 39 miljoner en rörelseförlust på 49 miljoner euro för kvartalet. Under tredje kvartalet 2009 var den underliggande rörelseförlusten 82 miljoner euro och rörelseförlusten 65 miljoner euro. Råmaterialrelaterade lagervinster var då 32 miljoner euro. Den största anledningen till den betydande minskningen av den underliggande rörelseförlusten för 2010 är högre volymer. Finansiella utgifter netto var betydligt högre än för ett år sedan, vilket ledde till en förlust före skatt på 88 miljoner euro - högre än tredje kvartalet 2009 - och till en vinst per aktie på -0,31 euro - samma nivå som 2009. Det sysselsatta kapitalet fortsatte att öka, vilket resulterade i negativt kassaflöde för tredje kvartalet 2010.

Outokumpus leveranser i fjärde kvartalet väntas förbättras från tredje kvartalet och ligga nära volymerna för andra kvartalet (339 000 ton). Underliggande rörelseresultat väntas ligga runt break-even för fjärde kvartalet. Beroende på utvecklingen för metallpriser och valutor, väntas kassaflödet bli positivt som en följd av minskade lager.

Vd Juha Rantanen:

"Outokumpus förlust i det tredje kvartalet är främst ett resultat av en säsongsmässig nedgång i leveransvolymerna. I fjärde kvartalet kommer vi tillbaka till den vinstförbättrande trenden då vi väntar oss ett bättre resultat jämfört med tredje kvartalet i år eller med fjärde kvartalet förra året.
Underliggande efterfrågan på standardstål fortsätter att vara tillfredsställande. Den väntade återhämtningen i efterfrågan från investeringsdrivna branscher har dock inte förverkligats ännu. Kunderna tvekar i sina investeringsbeslut på grund av en allmän makroekonomisk osäkerhet. Det är den främsta anledningen till att vi fortfarande ligger på ett kapacitetsutnyttjande på endast 75 procent. De senaste valutafluktuationerna inverkar också negativt på vår lönsamhet och på den allmänna stämningen på marknaden.

Vi är dock trygga med den långsiktiga attraktionskraften i branschen. Flera globala trender stödjer den långsiktiga tillväxten på marknaderna för rostfritt stål. Outokumpu är unikt positionerat för att kunna utnyttja dessa möjligheter, med Torneåanläggningens kostnadseffektivitet och vår förmåga att tillverka högklassiga specialprodukter. Den nyligen reviderade strategin innehåller konkreta planer för hur vi ska förbättra lönsamheten i koncernen."

Detta pressmeddelande är en sammanfattning av Outokumpus officiella rapport för tredje kvartalet 2010.

För mer information, kontakta:

Päivi Lindqvist, SVP - Communications and IR
tel.
+358 9 421 2432, mobil +358 40 708 5351
paivi.lindqvist@outokumpu.com

Ingela Ulfves, VP - Investor Relations and Financial Communications
tel.
+358 9 421 2438, mobil +358 40 515 1531
ingela.ulfves@outokumpu.com

Esa Lager, CFO
tel +358 9 421 2516
esa.lager@outokumpu.com