Förändringar i Ovakos koncernledning

Ovako har utsett Mathias Tillman till ny affärsområdeschef för Ovako Bright Bar i Hällefors och medlem av koncernledningen. Anders Henström, tidigare affärsområdeschef för Bright Bar, blir ny affärsområdeschef för Ovako Bar Hofors-Hällefors.

Mathias Tillman har tidigare haft flera ledande positioner inom Sandvik och kommer senast från en roll som Global Business Unit Manager på Sandvik Hard Materials med placering i Storbritannien. Han har tidigare också varit VD för Sandvik Hard Materials, Greater China Region då han var baserad i Taiwan.

Anders Henström har arbetat inom Ovako sedan 1985 och senast haft en position som affärsområdeschef för Ovako Bright Bar. Anders Henström är medlem av koncernledningen sedan 2011.  Han fortsätter att ansvara för Cromax-enheten även i sin nya befattning. Enheten i Forsbacka, som tidigare varit en del av Bright Bar, blir framöver en del av affärsområdet Bar SmeBox.

– Jag vill hälsa både Mathias Tillman och Anders Henström välkomna till deras nya befattningar.  Med deras erfarenhet kan vi fortsätta att stärka Ovako i arbetet med att bli Europas mest kundorienterade komponentstålbolag, säger Tom Erixon, koncernchef Ovako.

Sten Lyckström, tidigare affärsområdeschef för Bar Hofors-Hällefors, tillträder en roll som Group Senior Advisor och kommer att stötta koncernen i större strategiska projekt. Han fortsätter att rapportera till koncernchefen.

– Sten Lyckström har en lång och gedigen erfarenhet inom Ovako och kommer på ett betydelsefullt sätt att bidra till viktiga strategiska projekt inom koncernen, säger Tom Erixon.

Samtliga förändringar gäller från och med 1 januari 2014.

Ovako är en ledande europeisk producent av komponentstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Produktionen är baserad på återvunnet skrot och omfattar stål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Ovako finns representerat i mer än 30 länder med säljkontor i Europa, Nordamerika och Asien. Omsättningen 2012 uppgick till 937 miljoner euro och antalet anställda var 3 040. För mer information besök oss på www.ovako.com.