Nästa generations M-Steel minskar kundernas tillverkningskostnader

I dag lanserar Ovako nästa generations M-Steel® på Elmia-mässan i Jönköping. M-steel, som står för machinability steel, är framtaget med fokus på att förbättra kundernas produktivitet och lönsamhet. Optimeringen av M-steel och dess användning är ett led i Ovakos satsning på kundnära samarbete och utveckling.

Mer än 400 företag världen över använder idag M-Steel i sin produktion. Stålets skärbarhet, det vill säga hur lätt det är att bearbeta stålet, har stor påverkan på tillverkningskostnad och produktionstid för Ovakos kunder. Med M-Steel kan de öka sin bearbetningstakt med upp till 30 procent och minska produktionskostnaderna väsentligt.

– Med nästa generations M-Steel kan vi erbjuda ett stål som framställts med hjälp av högteknologisk teknik och som ger våra kunder bästa möjliga skärbarhet, säger Göran Nyström, direktör för marknad och teknik på Ovako.

Nästa generations M-Steel kan anpassas till en rad stålsorter och kombineras med den mest lämpliga värmebehandlingen för att matcha kundens behov. M-Steel levereras som runda stänger från 25 mm upp till 200 mm och som fyrkantsstänger i storlekar upp till 150 mm.

Ovakos nya M-Steel är den första av flera nya varumärkeslanseringar som Ovako planerar för det kommande året. Under de senaste två åren har Ovako gjort stora investeringar inom forskning och utveckling, produktion och marknad med målet att bli Europas mest kundorienterade komponentstålbolag.

Ovako är en ledande europeisk producent av komponentstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Produktionen är baserad på återvunnet skrot och omfattar stål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Ovako finns representerat i mer än 30 länder med säljkontor i Europa, Nordamerika och Asien. Omsättningen 2012 uppgick till 937 miljoner euro och antalet anställda var 3 040. För mer information besök oss på www.ovako.com.

Taggar:

Citat