Ovako blir partner i Polestar 0-projektet

För att klara klimatutmaningarna och nå det slutliga målet om noll koldioxidutsläpp har Ovako blivit partner i Polestar 0-projektet och åtagit sig att samarbeta för att förverkliga bolagets ambitiösa målsättning om att producera en klimatneutral personbil senast 2030.

Ovako har en världsledande position och sedan 1 januari 2022 producerar bolaget allt stål i en verksamhet som är helt koldioxidneutral och med produkter som till mer än 97 % består av återvunnet stålskrot, på så vis fortsätter bolaget sin resa mot lägsta möjliga koldioxidavtryck.

Mer information om framtida förbättringsplaner finns att ta del av i senaste hållbarhetsrapporten. Med dagens nivåer där koldioxidavtrycket för Ovakos verksamhet ligger omkring 95 % under världsgenomsnittet för ståltillverkningen och är 80 % lägre för “vaggan till graven” perspektivet, vill bolaget fortsätta göra ännu mer.

Marcus Hedblom, Ovakos vd, kommenterar: ”För att öka våra ansträngningar ytterligare har vi bestämt oss för att anta utmaningen och delta i Polestar 0-projektet och samarbeta med Polestar får att nå deras djärva mål om att producera en helt klimatneutral personbil senast 2030”.

Hans Pehrson, ledare för Polestar 0-projektet, berättar: ”Ett så här ambitiöst projekt kräver partners som ligger i framkant inom sina branscher och som engagerar sig totalt i vår djärva vision. Det är därför som jag ser fram emot att Ovako blir en kritisk del av vårt team när vi tar fram lösningar för utveckling av en helt klimatneutral leverantörskedja. Den expertis på specialstål som Ovako har, med helt koldioxidneutral verksamhet och produkter som till mer än 97 % består av återvunnet stål, kommer att bli ovärderlig i vårt uppdrag och få en viktig roll i arbetet med att utveckla ny och innovativ teknik för att förverkliga det som hittills varit omöjligt”.

Ovakos roll i det här projektet blir att satsa mer resurser på att maximalt minska koldioxidavtrycket genom uppströmseffekter av legeringsinnehåll i stålet och genom ökad återanvändning av interna restprodukter och därmed ytterligare minskar behovet av att anskaffa jungfruliga råvaror.

Läs mer information om Polestar 0-projektet

Kontaktpersoner för Ovakos deltagande i Polestar 0-projektet:

Erik Claesson, Director, Head of Automotive Segment
erik.claesson@ovako.com
+46 290-25688

Patrik Ölund, SVP, Head of Group R&D
patrik.olund@ovako.com
+46 290-25113

Saiva Zalkalns
Head of Group Communications
saiva.zalkalns@ovako.com
Om Ovako Ovako tillverkar rent, högkvalitativt specialstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Vårt stål möjliggör produkter som är lätta, tåliga och klimatsmarta. Vår hållbarhetsambition är hög. Vår produktion är koldioxidneutral sedan januari 2022 och baseras på återvunnet stål och fossilfri el. Ovako har cirka 2 900 anställda i mer än 30 länder med en omsättning på cirka 1000 miljoner euro. Vi är ett dotterbolag till Sanyo Special Steel och en medlem av Nippon Steel Corporation, en av världens största stålproducenter. För mer information besök oss på www.ovako.com, www.sanyo-steel.co.jp och www.nipponsteel.com.

Citat

För att öka våra ansträngningar ytterligare har vi bestämt oss för att anta utmaningen och delta i Polestar 0-projektet och samarbeta med Polestar får att nå deras djärva mål om att producera en helt klimatneutral personbil senast 2030,
Marcus Hedblom, Ovakos vd