Ovako förvärvar BE Groups verksamhet i Kina

Ovako tillkännager idag att man tecknat ett avtal om att förvärva BE Groups verksamhet i Kina. Därmed accelereras Ovakos plan att etablera ett service center i landet. Syftet är att stödja Ovakos kunder i Asien med specifika nischprodukter.

– I och med förvärvet av BE Groups verksamhet i Kina tar vi steget att etablera Ovako i Asien. Det är en viktig marknad för oss, men också för våra kunder som vi i och med detta hoppas kunna ge ett ännu bättre stöd. Förvärvet är också i linje med vår strategi om att etablera Ovako som en premiumleverantör av komponentstål och bredda vår internationella position inom utvalda nischområden, säger Tom Erixon, VD och koncernchef Ovako.

Överlåtelsen beräknas vara genomförd före juni månads utgång. Köpeskillingen motsvarar i huvudsak verksamhetens nettotillgångar i Kina och kommer att ha en marginell påverkan på Ovakos räkenskaper. Köpeskillingen bedöms uppgå till cirka 10 MSEK.

Ovako är en ledande europeisk producent av komponentstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Produktionen omfattar låglegerat stål och kolstål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Bolaget har 11 produktionsorter och ett flertal säljbolag i Europa och USA. Omsättningen 2012 uppgick till 937 miljoner euro och antalet anställda var 3 040. Den totala produktionskapaciteten är 1,3 miljoner ton stål per år.

Taggar: