• Ovako AB/

Ovako investerar 120 miljoner kronor i Smedjebacken för att skapa nya affärsmöjligheter

Ovako har beslutat att investera 120 miljoner kronor i produktionsanläggningen i Smedjebacken för att möta den ökande efterfrågan på högkvalitativt stål. Med en ny anläggning för vakuumavgasning kommer stålets egenskaper att förbättras, vilket skapar nya affärsmöjligheter inom bland annat fordonsindustrin.

Ovako fortsätter, med stöd av de nya ägarna Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation, att investera för att stärka positionen som världsledande inom högteknologiska stållösningar. Genom att tillföra vakuumbehandling i Smedjebackens tillverkningsprocess förbättras stålets egenskaper och gör det starkare, vilket gör att det lämpar sig för de mest avancerade applikationerna på marknaden.

Efterfrågan på högteknologiska stållösningar blir allt större och det ställs högre krav på hållbarhet och flexibilitet. För att möta efterfrågan på den globala marknaden och för att ytterligare stärka vår konkurrenskraft så fortsätter vi att investera i våra anläggningar, säger Marcus Hedblom, vd och koncernchef för Ovako.

Vakuumavgasning bidrar även till ett minskat koldioxidavtryck och minskad energiförbrukning i produktionen vilket ligger i linje med bolagets strävan att tillverka de mest hållbara, rena och starka stållösningar till sina kunder.

Vi är väldigt glada att kunna fortsätta utveckla vårt kunderbjudande. Vi har tidigare investerat i vidareförädling såsom skalsvarvning och värmebehandling och nu tar vi nästa steg för att ytterligare förbättra stålkvaliteten och jobba än mer hållbart, säger Rickard Qvarfort, affärsområdeschef för Ovako Smedjebacken-Boxholm.

Anläggningen, som är en av de största investeringarna sett till de senaste tio åren, är planerad att tas i drift under andra halvåret 2019.

Stephanie Beudat, Head of External Communications
T: +46 (0)8 622 13 43
E-post: stephanie.beudat@ovako.com

Om Ovako

Ovako utvecklar högteknologiska stållösningar till och tillsammans med kunder inom kullager­, transport­ och tillverkningsindustrin. Med vårt stål blir våra kunders slutprodukter mer bärkraftiga och deras livslängd förlängs – vilket i slutänden ger smartare, energisnålare och miljövänligare produkter.

Vår produktion är baserad på återvunnet skrot och omfattar stål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Ovako har fler än 3 000 anställda i mer än 30 länder. Omsättningen 2017 uppgick till 921 miljoner euro. Ovako är sedan juni 2018 en del av den japanska stålkoncernen Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation som är världens tredje största stålproducent med 92 000 anställda globalt och en årlig omsättning på 37 miljarder euro. För mer information besök oss på www.ovako.com och www.nssmc.com.

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl.08.00 CET den 10 september 2018.