Ovako investerar i utökad värmebehandlingskapacitet

Ovako har beslutat att investera i utökad produktionskapacitet på företagets produktionsanläggning i Smedjebacken. Investeringen är ett steg i strategin att bredda verksamheten på anläggningen och avser en ugn som tillsammans med den nyligen installerade värmebehandlingskapaciteten skapar en samordnad, effektiv och flexibel produktion av värmebehandlat stål i Smedjebacken.

Med de investeringar som nu görs i Smedjebacken minskar ledtiden för produktion och leverans av värmebehandlat stål för Ovakos kunder, från veckor till någon eller några dagar, samtidigt som mängden materialtransporter inom koncernen minskas avsevärt. På anläggningen i Smedjebacken finns redan materiallaboratorium och övriga teknikfunktioner som hjälper till att säkerställa högsta kvalitet.

"Investeringen i den utökade produktionskapaciteten och värmebehandling i Smedjebacken medför att vi kan erbjudan våra kunder en mer flexibel produktionsprocess för värmebehandlat stål i Sverige och på andra marknader," säger Rickard Qvarfort, affärsområdeschef och vd Ovako i Smedjebacken. "Världen står inför en stor omställning för att möta klimatförändringarna. Ovako är en av världens mest energieffektiva producenter av höghållfasta stål och genom att utöka vår kapacitet kan vi hjälpa ännu fler kunder att bli mer miljösmarta i sitt val av stål och därmed minska miljöbelastningen i deras värdekedjor."

Den utökade kapaciteten kommer att hjälpa till att minska uppkomsten av flaskhalsar i Ovakos produktionsflöde i samband med planerade underhållsstopp och underlätta produktionsplaneringen över året.

Liksom ugnen som installerades i Smedjebacken under kvartal två och tre 2016 kommer den nya ugnen från Ovakos anläggning i Forsbacka. Projekteringen har redan startat och ugnen väntas tas i drift i april 2017.

Press- och mediakontakter
Oskar Bosson, Head of Group Communications
Telefon: 46 704 10 71 80
E-post: oskar.bosson@ovako.com

Investor relations
Nicholas Källsäter, Head of Group Business Control
Telefon: 46 (0)8622 1323
E-post: nicholas.kallsater@ovako.com

Ovako utvecklar högteknologiska stållösningar till och tillsammans med kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Med vårt stål blir våra kunders slutprodukter mer bärkraftiga och deras livslängd förlängs – vilket i slutänden ger smartare, energisnålare och miljövänligare produkter.

Vår produktion är baserad på återvunnet skrot och omfattar stål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Ovako finns representerat i mer än 30 länder med säljkontor i Europa, Nordamerika och Asien. Omsättningen 2015 uppgick till 834 miljoner euro och antalet anställda var i slutet av året 2905. För mer information besök oss på www.ovako.com

Taggar: