Ovako publicerar bokslutskommuniké för 2016

Ovako tillkännagav idag resultatet för det fjärde kvartalet och helåret 2016. För helåret 2016 stärktes EBITDA-resultatet före omstruktureringskostnader till 57 (48) miljoner euro och orderingången ökade med 6 procent jämfört med 2015. Ovakos omstruktureringsprogram har bidragit med 23 miljoner euro i form av lägre kostnader på årsbasis. Vid årets slut hade koncernen en likviditetsbuffert på 88 (88) miljoner euro.

Fjärde kvartalet 2016 (2015)

• Orderingången ökade med 7 procent jämfört med föregående år
  • Försäljningsvolymen var 13 procent högre än föregående år, och intäkterna steg med 7 procent
  • EBITDA före omstruktureringskostnader stärktes väsentligt till 5 (-5) MEUR, främst tack vare högre volymer och sänkta kostnader genom omstruktureringsprogrammet
  • Rörelseresultatet uppgick till -5 (-15) MEUR före omstruktureringskostnader på 2 (5) MEUR
  • Kassaflödet från löpande verksamhet förbättrades till 21 (11) MEUR, inklusive betalda omstruktureringskostnader på 2 (1) MEUR
  • Ovakos omstruktureringsprogram genomförs snabbare än planerat och har bidragit med 6 MEUR i form av lägre kostnader under kvartalet. Antal anställda i koncernen är nu 212 färre än då programmet startade

Helåret 2016 (2015)

• Orderingången ökade med 6 procent jämfört med föregående år
  • Försäljningsvolymen ökade med 4 procent jämfört med föregående år, medan intäkterna var 6 procent lägre än föregående år
  • EBITDA före omstruktureringskostnader stärktes till 57 (48) MEUR
  • Rörelseresultatet uppgick till 16 (7) MEUR före omstruktureringskostnader på 7 (7) MEUR
  • Kassaflödet från löpande verksamhet förbättrades till 35 (25) MEUR, inklusive betalda omstruktureringskostnader på 8 (1) MEUR
  • Ovakos omstruktureringsprogram har bidragit med 23 MEUR i form av lägre kostnader under året

- Under 2016 visade Ovako tydliga verksamhets- och resultatförbättringar. Vi gjorde stora framsteg i omstruktureringsprogrammet som inleddes för drygt ett år sedan och vi levererade ökade försäljningsvolymer och ett rörelseresultat som var klart bättre än föregående år. Sammantaget gav detta på de flesta punkter ett resultat för helåret som var klart bättre än förra året. Trots detta är våra finansiella resultat fortfarande inte tillfredsställande och mycket arbete återstår för oss på vägen mot att bli ett av världens mest framgångsrika stålföretag, säger Marcus Hedblom, vd och koncernchef för Ovako.

Koncernens nyckeltal  2016 Kv 4   2015 Kv 4   2016 Helår   2015 Helår
Försäljningsvolym  kton  177 156  708 681
Intäkter  MEUR  196 183  781 834
EBITDA före omstruktureringskostnader  MEUR  5 -5  57 48
Justerad EBITDA marginal  2,8 % -2,7 %  7,3 % 5,7 %
EBITDA  MEUR  3 -7  50 44
EBITDA marginal  1,6 % -4,0 %  6,4 % 5,2 %
Rörelseresultat (EBIT) före omstruktureringskostnader  MEUR  -5 -15  16 7
 Justerad rörelse (EBIT) marginal  -2,6 % -7,9 %  2,0 % 0,9 %
Rörelseresultat (EBIT)  MEUR  -7 -20  9 1
Rörelse (EBIT) marginal  -3,7 % -10,6 %  1,2 % 0,1 %
Nettoresultat  MEUR  -11 -23  -12 -23
Kassaflöde från löpande verksamhet  MEUR  21 11  35 25
Nettoskuldsättningsgrad exkl pensionsskulder  205 % 181 %  205 % 181 %
Avkastning på sysselsatt kapital (ROCE)  2 % 0 %  2 % 0 %
Antal anställda vid periodens slut (FTE)  Antal  2 773 2 905  2 773 2 905

Tabellen med nyckeltal innehåller uppgifter som hämtats direkt från de finansiella rapporterna, uppgifter som kan härledas från dessa, samt statistisk information. En avstämning mellan de finansiella nyckeltalen och de finansiella rapporterna, inklusive sådana nyckeltal som inte definieras i IFRS, presenteras på sid 11 och definitioner för samtliga nyckeltal på sid 14. Nyckeltal presenteras som ett komplement till de finansiella rapporterna för att underlätta förståelsen för verksamhetens utveckling och finansiella ställning över tid.

Utsikter på kort sikt

Med ett omfattande omstruktureringsprogram under implementering och redan avtalade basprishöjningar på plats så ser Ovako med tillförsikt fram emot 2017. Ovako tydliggör dock att för att få ett riktigt starkt helår 2017, så behöver koncernen även få stöd från en stabil industrikonjunktur i Norden och övriga Europa.

Företagets bedömning avseende det första kvartalet 2017 är att försäljningsvolymen kommer att vara något högre än för motsvarande period föregående år. Basprishöjningarna kommer att påverka resultatet positivt från och med det andra kvartalet, kopplat till revisionstidpunkten för flertalet årskontrakt.

Ovakos bokslutskommuniké för 2016 finns på:

Denna information lämnades för offentliggörande den 13 februari 2017 klockan 07:30 (CET).

För ytterligare information:

Mediekontakter
Oskar Bosson, Head of Group Communications
Telefon: 46 704 10 71 80
E-post: oskar.bosson@ovako.com

Investor relations
Nicholas Källsäter, Head of Group Business Control
Telefon: 46 (0)8622 1323
E-post: nicholas.kallsater@ovako.com

Ovako utvecklar högteknologiska stållösningar till och tillsammans med kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Med vårt stål blir våra kunders slutprodukter mer bärkraftiga och deras livslängd förlängs – vilket i slutänden ger smartare, energisnålare och miljövänligare produkter.

Vår produktion är baserad på återvunnet skrot och omfattar stål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Ovako finns representerat i fler än 30 länder med säljkontor i Europa, Nordamerika och Asien. Omsättningen 2016 uppgick till 781 miljoner euro och antalet anställda var i slutet av året 2 773. För mer information besök oss på www.ovako.com

Taggar:

Citat

Under 2016 visade Ovako tydliga verksamhets- och resultatförbättringar. Vi gjorde stora framsteg i omstruktureringsprogrammet som inleddes för drygt ett år sedan och vi levererade ökade försäljningsvolymer och ett rörelseresultat som var klart bättre än föregående år. Sammantaget gav detta på de flesta punkter ett resultat för helåret som var klart bättre än förra året. Trots detta är våra finansiella resultat fortfarande inte tillfredsställande och mycket arbete återstår för oss på vägen mot att bli ett av världens mest framgångsrika stålföretag.
Marcus Hedblom, vd och koncernchef för Ovako