Ovako publicerar kvartalsrapporten för det första kvartalet 2018

Ovako tillkännagav idag resultatet för det första kvartalet 2018. EBITDA-resultatet före omstruktureringskostnader ökade till 41 (32) MEUR. Intäkterna steg med 16 procent till 271 (233) MEUR och försäljningsvolymen ökade med 6 procent till 216 (204) kton. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4 (-3) MEUR. I mars offentliggjordes att Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation (NSSMC), en av världens största stålproducenter, kommer att förvärva Ovako.

Första kvartalet 2018 (2017)

• Kvartalet präglades av fortsatt stark efterfrågan från våra kunder. Orderingången var 10 procent högre än vår försäljningsvolym och orderboken fortsatte därmed att växa. Under kvartalet var orderingången högre än under de senaste tre kvartalen vilket speglar den fortsatt starka marknaden
  • Försäljningsvolymen steg med 6 procent till 216 (204) kton, med betydligt starkare tillväxt för produkter med hög vidareförädlingsgrad
  • EBITDA (före omstruktureringskostnader på 0 (-1) MEUR) ökade till 41 MEUR, från 32 MEUR föregående år, drivet av den goda tillväxten och fortsatt gynnsam utveckling för produktmix och försäljningspris. EBITDA-marginalen ökade till 15,3 (13,7) procent
  • Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -4 (-3) MEUR, inklusive betalda omstruktureringskostnader på 0 (-1) MEUR
  • I mars offentliggjordes att Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation (NSSMC), en av världens största stålproducenter, kommer förvärva Ovako. Genom förvärvet blir Ovako en del av NSSMC som är en stark industriell ägare och en tydlig teknikledare inom den globala stålindustrin. Förvärvet är föremål för myndigheters godkännande
  • I mars publicerade Ovako bolagets nya finansiella mål som ska uppnås senast under 2020; försäljningsvolymer över 850 kton per år, EBITDA-marginal över 13 procent och en nettoskuld (exkl pensionsskuld) i relation till eget kapital mindre än 40 procent

- Året inleddes starkt med väsentligt högre intäkter och resultat än föregående år. Under kvartalet var orderingången högre än under de senaste tre kvartalen vilket speglar den fortsatt starka marknaden. Under kvartalet fick vi också det positiva beskedet att Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation, NSSMC, har tecknat avtal om att förvärva Ovako. Därmed får vi en ägare som är global marknadsledare inom stålproduktion med världsledande teknik och tillverkningskapacitet. Med en stark industriell ägare i ryggen, som vill expandera inom specialstål, kan utgångsläget inte vara bättre för Ovako. Det kommer att gagna både våra kunder och våra medarbetare, säger Marcus Hedblom, vd och koncernchef på Ovako.

Utsikter på kort sikt

Mot bakgrund av den fortsatt höga industriella aktiviteten hos våra kunder samt en välfylld orderbok bedömer vi att försäljningsvolymen det andra kvartalet 2018 kommer vara högre än för motsvarande period föregående år.

Koncernens nyckeltal

2018 Kv 1 2017 Kv 1 2017 Helår
Försäljningsvolym kton 216 204 783
Intäkter MEUR 271 233 921
EBITDA före omstruktureringskostnader MEUR 41 32 100
EBITDA MEUR 41 31 96
     Justerad EBITDA marginal   15,3 % 13,7 % 10,8 %
     EBITDA marginal   15,3 % 13,3 % 10,5 %
Rörelseresultat (EBITA) före omstruktureringskostnader MEUR 34 24 69
Rörelseresultat (EBITA) MEUR 34 23 65
     Justerad rörelsemarginal (EBITA)   12,6 % 10,3 % 7,4 %
     Rörelsemarginal (EBITA)   12,6 % 9,9 % 7,1 %
EBIT MEUR 32 21 56
Nettoresultat MEUR 18 11 15
Kassaflöde från löpande verksamhet MEUR -4 -3 39
Antal anställda vid periodens slut (FTE) Antal 3 130 2 839 3 040

Stina Thorman, IR Manager
Telefon: +46 (0)862 13 38
E-post: stina.thorman@ovako.com

Om Ovako

Ovako utvecklar högteknologiska stållösningar till och tillsammans med kunder inom kullager­, transport­ och tillverkningsindustrin. Med vårt stål blir våra kunders slutprodukter mer bärkraftiga och deras livslängd förlängs – vilket i slutänden ger smartare, energi-snålare och miljövänligare produkter.

Vår produktion är baserad på återvunnet skrot och omfattar stål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Ovako finns representerat i mer än 30 länder med säljkontor i Europa, Nordamerika och Asien. Omsättningen 2017 uppgick till 921 miljoner euro och antalet anställda var i slutet av året 3 040. För mer information besök oss på www.ovako.com.

Denna information är sådan information som Ovako AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2018, kl. 08:00 CET.