• Ovako AB/

Ovako publicerar ytterligare klimatdeklarationer för att hjälpa kunder att ta klimatsmarta inköpsbeslut

Ovako, som tidigare publicerat klimatdeklarationer för sina produktionsflöden Hofors, Smedjebacken och Boxholm, publicerar idag ytterligare en klimatdeklaration för sin produktionsanläggning i Imatra, samt även uppdaterade versioner av tidigare deklarationer.

Klimatdeklarationerna möjliggör jämförelse mellan Ovakos koldioxidavtryck per kilo färdig stålprodukt, från råmaterial till att den färdiga produkten lämnar företagets produktionsanläggningar, med det globala genomsnittet. Deklarationerna, som visar att Ovakos produkter har ett 80 procent lägre koldioxidavtryck än det globala genomsnittet för valsade stålprodukter, hjälper kunder att fatta välinformerade beslut om sina stålinköp.

– Efterfrågan på klimatsmarta produkter fortsätter att öka och tillsammans med våra kunder och branschintressenter arbetar vi ständigt för att minska produkternas klimatavtryck. Vi ser fram emot att våra klimatdeklarationer kan bidra med den information som behövs för att våra kunder ska kunna fatta välinformerade beslut och i sin tur ta fram klimatdeklarationer för sina egna produkter, säger Marcus Hedblom, vd och koncernchef för Ovako.

Ovakos klimatdeklarationer har producerats baserat på en rapport av RISE IVF (tidigare Swerea IVF) och verifierats av externa konsultföretag. Deklarationerna finns tillgängliga på det internationella EPD-systemets webbplats.

Om miljövaru- och klimatdeklarationer

En miljövarudeklaration (Environmental Product Declaration, EPD®) är ett verifierat och registrerat dokument som ger transparent och jämförbar information om produkters miljöpåverkan över deras livscykel. Det internationella EPD-systemet är ett globalt program för miljödeklarationer enligt standarderna ISO 14025 och EN 15804.

Det internationella EPD-systemet erbjuder möjligheten att anpassa informationen efter specifika användarbehov eller marknadsområden genom en ”single-issue EPD”, som endast fokuserar på en miljöaspekt. Den mest populära

av dessa har varit klimatdeklarationer, som endast anger produktens koldioxidavtryck och hänvisar till den kompletta miljövarudeklarationen för information om andra miljöaspekter.

Stephanie Beudat, Head of External Communications
T: +46 (0)8 622 13 43
E-post: stephanie.beudat@ovako.com

Om Ovako

Ovako utvecklar högteknologiska stållösningar till och tillsammans med kunder inom kullager­, transport­ och tillverkningsindustrin. Med vårt stål blir våra kunders slutprodukter mer bärkraftiga och deras livslängd förlängs – vilket i slutänden ger smartare, energisnålare och miljövänligare produkter.

Vår produktion är baserad på återvunnet skrot och omfattar stål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Ovako har cirka 3 000 anställda i mer än 30 länder och en omsättning på cirka 1000 miljoner euro. Ovako är sedan juni 2018 ett dotterbolag som ingår i den japanska stålkoncernen Nippon Steel Corporation, världens tredje största stålproducent med 93 500 anställda globalt och en årlig omsättning på 43 miljarder euro. För mer information besök oss på www.ovako.com och www.nipponsteel.com.