Ovako säljer kulverket i Forsbacka

Ovako har kommit överens om att sälja sitt kulverk i Forsbacka till nybildade Forsbacka Kulverk AB. Kulverket, som idag har sex anställda, producerar huvudsakligen malkulor till gruv- och cementindustrin. Den totala produktionsvolymen uppgick 2015 till knappt 4 000 ton. Enligt avtalet kommer Forsbacka Kulverk AB att ta över verksamheten från och med den första januari 2017.

"Sedan vårt nedläggningsbeslut av anläggningen i Forsbacka har vi aktivt letat efter en långsiktigt ägare för kulverket, med målet att verksamheten ska finnas kvar och ges möjlighet att växa. Vi är därför mycket nöjda att ha kommit överens med Forsbacka Kulverk AB och deras ägare Damasteel AB, en lokalt förankrad köpare, som ser stor potential i  verksamheten och har en långsiktig plan för driften," säger Rickard Qvarfort, affärsområdeschef Ovako Bar Smebox.

I avtalet ingår också ett femårigt leveransavtal enligt vilket Ovako kommer att leverera 90 procent av kulverkets stålinköp. Ovako får också möjlighet att legovalsa hos Forsbacka Kulverk AB vid behov.

Den planerade försäljningen är förhandlad enligt medbestämmandelagen (MBL). Övriga delar av anläggningen i Forsbacka kvarstår i Ovakos regi fram till och med den 28 februari 2017 då driften upphör.

Press- och mediakontakter
Oskar Bosson, Head of Group Communications
Telefon: 46 704 10 71 80
E-post: oskar.bosson@ovako.com

Investor relations
Nicholas Källsäter, Head of Group Business Control
Telefon: 46 (0)8622 1323
E-post: nicholas.kallsater@ovako.com

Ovako utvecklar högteknologiska stållösningar till och tillsammans med kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Med vårt stål blir våra kunders slutprodukter mer bärkraftiga och deras livslängd förlängs – vilket i slutänden ger smartare, energisnålare och miljövänligare produkter.

Vår produktion är baserad på återvunnet skrot och omfattar stål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Ovako finns representerat i mer än 30 länder med säljkontor i Europa, Nordamerika och Asien. Omsättningen 2015 uppgick till 834 miljoner euro och antalet anställda var i slutet av året 2905. För mer information besök oss på www.ovako.com

Taggar: