Rapport för första kvartalet 2013

Läs koncernchefens Tom Erixons kommentarer om Ovakos första kvartal 2013 och ladda ner den finansiella rapporten i sin helhet nedan.

Första kvartalet 2013

• Försäljningen uppgick till 220 (277) MEUR, en nedgång med 20 procent jämfört med det första kvartalet 2012.
  • Orderingången ökade med 41 procent jämfört med föregående kvartal och med 1 procent jämfört med första kvartalet 2012.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 4 (21) MEUR, motsvarande 1,7 (7,6) procent av försäljningen.
  • Nettoresultatet för kvartalet uppgick till -4 (9) MEUR.
  • Kassaflöde från löpande verksamhet uppgick till -15 (17) MEUR.

(I rapporten syftar siffror inom parentes på motsvarande period under föregående år.)

Koncernens nyckeltal

Kv 1
Kv 1
Helår
Försäljning MEUR 220 277 937
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) MEUR 15 32 66
% av försäljning % 6,7 % 11,5 % 7,0 %
Rörelseresultat (EBIT) MEUR 4 21 20
Rörelsemarginal (% av försäljning) % 1,7 % 7,6 % 2,1 %
Nettoresultat MEUR -4 9 -4
Resultat per aktie EUR -74 187 -74
Kassaflöde från löpande verksamhet MEUR -15 17 87
Nettoskuldsättningsgrad % 145 % 128 % 130 %
Avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) % 1 % 14 % 4 %
Antal anställda vid periodens slut (FTE) Antal 3 001 3 129 3 040

Koncernchefens kommentarer
"Ovako levererade ett positivt rörelseresultat för första kvartalet. Trots en låg fakturering, som berodde på en svag orderingång under slutet av 2012 och negativa valutaeffekter, nådde Ovako en rörelsemarginal på 2 procent. Ett betydande bidrag till det positiva resultatet kom från koncernens besparingsprogram, som under 2013 har ett mål på 25 MEUR. Under kvartalet överträffades målet och en kvartalseffekt på 8 MEUR uppnåddes.

Under kvartalet har orderingången förbättrats med 41 procent jämfört med det relativt svaga föregående kvartalet och med 1 procent jämfört med första kvartalet 2012. Stora kundgrupper har nu slutfört sina lagerjusteringar och vi bedömer att orderingången nu speglar den underliggande produktionstakten hos våra kunder. Den förbättrade orderingången är också ett resultat av stärkta marknadsandelar inom fjäderstål och kullagerstål. Orderingången förväntas påverka faktureringen positivt under andra kvartalet.

Utvecklingsarbetet med nya tillämpningar för Ovakos IQ stål, som till exempel avancerade kugghjulsapplikationer, fortsatte under kvartalet. Det finns en betydande potential för tillväxt för IQ stål utanför bränsleinsprutningssystem.

Under kvartalet har Ovakos närvaro i Östeuropa, Italien och Kina fortsatt att stärkas. I allt väsentligt fullföljs den strategiska planen trots besparingar och konjunkturläge.

Utsikter på kort sikt
Omsättning och resultat för andra kvartalet förväntas bli bättre än första kvartalet 2013 som ett resultat av en förbättrad orderingång. Till stor del beror det på att viktiga kundgrupper nu slutfört sina lagerjusteringar. Den konjunkturdrivna återhämtningen präglas fortsatt av osäkerhet."

Tom Erixon
VD och Koncernchef

Stockholm, 22 maj 2013

Ovako är en ledande europeisk producent av komponentstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Produktionen omfattar låglegerat stål och kolstål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Bolaget har 11 produktionsorter och ett flertal säljbolag i Europa och USA. Omsättningen 2012 uppgick till 937 miljoner euro och antalet anställda var 3 040. Den totala produktionskapaciteten är 1,3 miljoner ton stål per år.