Rapport för tredje kvartalet 2012

Tredje kvartalet 2012

• Försäljningen uppgick till 201 (244) MEUR, en nedgång med 18 procent jämfört med det tredje kvartalet 2011.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -7 (7) MEUR.
  • Nettoresultatet för kvartalet uppgick till -12 (-5) MEUR.
  • Kassaflöde från löpande verksamhet uppgick till 16 (13) MEUR.

Januari - september 2012

• Försäljningen uppgick till 741 (854) MEUR, en nedgång med 13 procent jämfört med motsvarande period 2011.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 33 (81) MEUR, motsvarande 4,5 (9,5) procent av försäljningen.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 4 (40) MEUR.
  • Kassaflöde från löpande verksamhet uppgick till 54 (32) MEUR.
  • Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 124 procent jämfört med 137 procent vid utgången av föregående år.

(I rapporten syftar siffror inom parentes på motsvarande period under föregående år.)

Koncernens nyckeltal

Kv 3
Kv 3
Kv 1-3
Kv 1-3
Helår
Försäljning MEUR 201 244 741 854 1 121
Rörelseresultat före avskrivningar (”EBITDA”) MEUR 5 17 66 114 134
% av försäljning % 2,3 % 6,9 % 9,0 % 13,3 % 12,0 %
Rörelseresultat (”EBIT”) MEUR -7 7 33 81 90
Rörelsemarginal (% av försäljning) % -3,3 % 2,7 % 4,5 % 9,5 % 8,0 %
Nettoresultat MEUR -12 -5 4 40 38
Resultat per aktie EUR -245 -91 84 797 755
Kassaflöde från löpande verksamhet MEUR 16 13 54 32 56
Nettoskuldsättningsgrad % 124 % 133 % 124 % 133 % 137 %
Avkastning på sysselsatt kapital (”ROCE”) % 7,6 % n/a 7,6 % n/a 17 %
Antal anställda vid periodens slut (”FTE”) Antal 3 120 3 301 3 120 3 301 3 239

Koncernchefens kommentarer

"Under tredje kvartalet påverkades Ovako märkbart av en svagare efterfrågan och den ökande osäkerheten på marknaden i Europa. Orderingången var särskilt svag i september, då efterfrågan inte kom igång som normalt efter semesteruppehållet. Kundernas lägre produktionstakt samt lagerminskningar bidrog till en minskad försäljning. Koncernen påverkades också av en brand i Imatra, som ledde till ett produktionsstopp i stålverket under fem veckor. Ingen person kom till skada och verket återstartades under senare delen av september. Större delen av skadan täcks av försäkringar, men under kvartalet påverkas både försäljning och resultat av driftsuppehållet.

Åtgärder under året för att anpassa sig till en svagare efterfrågan bidrog till ett positivt EBITDA-resultat i tredje kvartalet. Kostnadsbesparingarna i jämförbar valuta uppgick till 10 MEUR i kvartalet. Ett gott samarbete med våra fackliga organisationer i både Sverige och Finland har resulterat i snabba kapacitetsanpassningar och implementeringar av flexibla arbetsavtal. Sammantaget påverkas dock resultatet negativt, delvis på grund av en stark kronkurs, engångskostnader kopplat till driftstoppet i Imatra och negativa effekter av tidigare ingångna terminssäkringar på elmarknaden. Varulagret har sänkts under året och kassaflödet har stärkts väsentligt under de första tre kvartalen jämfört med fjolåret.

Viktiga satsningar för att bygga ut Ovakos säljorganisation fortgår enligt plan. Beslut om att starta ett service center i Kina togs under kvartalet, och en ny Asienchef anställdes med början 1 oktober. Utbyggnaden av säljorganisationen i Östeuropa och Ryssland fortgår också enligt plan och beräknas få viss effekt redan under 2013. Viktiga insatser inom platt fjäderstål gjordes också under tredje kvartalet för att säkra en ökad marknadsandel. Det innebär cirka 15.000 ton ökad försäljning på årsbasis med början under första halvan av 2013. Leveranserna sker från Smedjebacken och Boxholm. Förbättringsarbetet i våra större anläggningar fortgår också enligt plan vad gäller arbetsrutiner, effektivitet, samt förbättringar i utrustning. Under kvartalet fattades beslut om etapp två för rökgasfiltret i Smedjebacken. Den totala investeringen uppgår till cirka 14 MEUR under tre år, och beräknas vara i drift under hösten 2013. Filtret möter framtidens miljökrav och är ett av många steg för att säkra en god arbetsmiljö för våra medarbetare och minimera vår miljöpåverkan.

Utsikter på kort sikt

Under fjärde kvartalet fortsätter arbetet med att ytterligare anpassa kostnader och kapacitet i förhållande till en förväntat svag marknad. Marknaden under fjärde kvartalet bedöms ligga i linje med eller bli något svagare än tredje kvartalet 2012."

Stockholm, 31 oktober 2012

Tom Erixon
VD och Koncernchef

Du finner delårsrapporten i sin helhet på: http://www.ovako.com/Financial-information/

För ytterligare information vänligen kontakta:

Ovako är en ledande europeisk producent av konstruktionsstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Produktionen omfattar låglegerat stål och kolstål i form av stång, rör, ringar och förkomponenter. Bolaget har 11 produktionsorter och ett flertal säljbolag i Europa och USA. Omsättningen 2011 uppgick till 1 121 miljoner euro och antalet anställda var 3 239. Den totala produktionskapaciteten är 1,3 miljoner ton stål per år.

Taggar: