Köp en robot till kundtjänsten – men analysera organisationen först

PA Consulting Group erbjuder en så kallad hälsokoll för att hjälpa företag som vill börja automatisera sin verksamhet. Hälsokollen erbjuds i samband med lanseringen av det amerikanska företaget IPsoft:s robot Amelia som är den första kommersiella roboten baserad på kognitiv intelligens. För många företag kan den nya tekniken vara ett bra alternativ till att utkontraktera delar av sin verksamhet. Men för att implementera Amelia på ett lyckat sätt krävs att företag börjar med en analys av hur den befintliga organisationen kan komma att påverkas.

– Rätt använd kan Amelia vara ett riktigt bra alternativ till att lägga ut sin verksamhet inom bland annat kundtjänst, HR och ekonomi till underleverantörer. Men det är viktigt att analysera hur tekniken påverkar organisationen, säger Fred Johnsen, managementkonsult och ansvarig för samarbetet med IPsoft på PA Consulting Group i Sverige.

PA erbjuder en tre veckor lång hälsokoll för att hjälpa företag att avgöra om de är redo för Amelia. Hälsokollen innebär att PA och företaget tillsammans identifierar de områden där Amelia kan erbjuda en kostnadsreduktion eller kvalitetshöjning. Samtidigt är målsättningen att fastställa effekt och risk vad gäller teknik, organisation, arbetssätt och metoder. Det inkluderar hur personalen påverkas av att en teknologi som Amelia implementeras.

– Den här typen av artificiell intelligens har potential att förändra våra liv. Den pågående digitaliseringsvågen förändrar inte bara affärsmodeller och arbetssätt i grunden. Den leder också till att interaktionen människor emellan stadigt minskar. De förändringar som följer av att använda teknologi som Amelia är ofta omfattande och berör organisationen på många plan. Det gäller allt från organisationsstruktur, affärsprocesser och arbetssätt till den enskilde individen. Så det gäller att skynda långsamt, tillägger Fred Johnsen.

För mer detaljerad information om det stöd som PA kan erbjuda vid val av Amelia kontakta:
Pia Kullander, marknads- och kommunikationsansvarig, 0733-10 47 80, pia.kullander@paconsulting.com

Kort om Ameilia:
Amelia förstår tal- och skriftspråk, besitter förmågan att ta in kunskap och kan använda den för att lösa problem. Målsättningen är att automatisera ett stort antal supportjänster med siktet i första hand inställt på kundtjänst. Enligt IPsofts chef för ny teknik, Ergun Ekici, räknar företaget med att Amelia kommer att automatisera tjänstesamhället i snabb takt. För mer information om Amelia besök IPsoft:s hemsida.

PA Consulting Group är ett världsledande oberoende managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet spänner från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. Vår expertis i Sverige avser främst rådgivning och genomförande inom områdena strategi, styrmodeller, shared services och sourcing samt programledning. PA Consulting Group sysselsätter 2500 anställda globalt varav 330 i Norden och är verksamma i mer än 35 länder. För mer information besök: www.paconsulting.com.

Taggar: