• Packbridge/

Top Packaging Summit by Packbridge 2013 - Europas största förpackningskonferens i Lund i oktober

Report this content

Den 23 och 24 oktober samlas runt 250 personer i Lund för att delta på Top Packaging Summit by Packbridge 2013. Det är tredje året i rad som arrangören, förpackningsklustret Packbridge, arrangerar denna konferens som vuxit med rekordfart. 250 deltagare från hela världen innebär att det här blir den största förpackningskonferensen i Europa i år.

-  Åtminstone så vitt vi känner till, säger Packbridge vd Per-Stefan Gersbro. Vi har skapat en mötesplats för förpackningsindustrins hela värdekedja och vi räknar med att konferensen kommer att växa ytterligare i framtiden.

Förpackningsindustrin är en av världens största industrier, något som är obekant för många. I Sverige sysselsätter den runt 19 000 personer och omsättningen hamnar en bra bit över 60 miljarder kronor. Det är en högteknologisk bransch där områden som tryckt elektronik och nanoteknik gör snabba framsteg.

-  Förpackningen ses av många som ett resursslöseri medan den i själva verket är en resurssparare, främst genom att skydda innehållet, minska på matspillet och möjliggöra effektiva transporter, konstaterar Per-Stefan Gersbro.

-  Utvecklingen i branschen är mycket stark och innovation är ett konstant närvarande värdeord.

Open up for Packaging Innovation är också temat på årets konferens som över de två dagarna har drygt tjugo talare på scenen. Det internationella inslaget är påtagligt med talare från Asien, Nordamerika och övriga Europa vid sidan av de nordiska länderna.

I samband med Top Packaging Summit by Packbridge lanserar Packbridge tillsammans med Livsmedelsakademin, OpenUp, en digital plattform för öppen innovation som kommer att ge industrin stora möjligheter att öka takten i sitt utvecklingsarbete. Tiden från idé till marknad blir allt snävare och det är otroligt viktigt att kunna sätta fungerande lösningar på marknaden snabbt.

-          Allt fler företag inser att gamla modeller inte längre håller. Du har inte längre råd att utveckla allt själv. Och det tar för långt tid. Dessutom kan träffsäkerheten öka genom bättre samarbete med användarna. Det mesta finns faktiskt utanför de egna väggarna, säger Per-Stefan Gersbro.

-   Företag har mycket att vinna på att vara mer öppna för samarbete i sitt innovationsarbete. Det är något av ett paradigmskifte som pågår. OpenUp är ett utmärkt verktyg för att lyckas.

I direkt anslutning till konferensen arrangerar Packbridge en bordsutställning som även den vuxit snabbt. I år kommer närmare 40 företag att finnas på plats för att visa det senaste från förpackningsindustrin.

-  Vi ser fram emot två högintensiva dagar för den globala förpackningsindustrin och dess värdekedja, säger Per-Stefan Gersbro. Vi kommer att hålla till på Scandic Star Hotell i Lund och en bättre stad kan man i dessa sammanhang knappast vara i. Det är ingen överdrift att säga att det var här som den moderna konsumentförpackningsindustrin föddes på 40- och 50-talet med företag som Åkerlund & Rausing och Tetra Pak.

Mycket mer information om Top Packaging Summit by Packbridge 2013 finns på www.toppackagingsummit.com.

Taggar:

Snabbfakta

Den 23 och 24 oktober samlas runt 250 personer i Lund för att delta på Top Packaging Summit by Packbridge 2013. Det är tredje året i rad som Packbridge arrangerar denna konferens som vuxit med rekordfart.

Citat

Förpackningen ses av många som ett resursslöseri medan den i själva verket är en resurssparare, främst genom att skydda innehållet, minska på matspillet och möjliggöra effektiva transporter.
Per-Stetan Gersbro, VD Packbridge
Öppen innovation kommer att ge industrin stora möjligheter att öka takten i sitt utvecklingsarbete.
Per-Stefan Gersbro, VD Packbridge