Peppol lanserar ViDA-pilot

Pilotprojektet blir en naturlig fortsättning på och utvidgning av en rad ViDA-pilotprojekt som genomförts av Nordic Smart Government & Business (NSGB) tillsammans med skattemyndigheterna i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige samt vissa tjänsteleverantörer.

Viktiga aspekter av Peppol ViDA Pilot

• Peppol-nätverket kommer att användas för att stödja ViDA-kraven för e-fakturering;

• Fokuserar på B2B, B2G inom gemenskapen och inhemsk e-fakturering och DRR;

• Skapande och dokumentation av relevanta användarfall, tillsammans med en omfattande arkitektur för e-fakturering och DRR baserad på Peppols 5-hörnsmodell

• Skapande av Peppol-specifikationer för försäljnings- och inköpsfakturarapporter inom ramen för DRR, inklusive två undertyper för försäljning och tre för inköp, tillsammans med motsvarande Schematrons.

• Skapande av en teknisk miljö för att möjliggöra pilotregistrering och underlätta utväxling av affärsdokument, inklusive fakturor, genom testfall.

Tidslinje

• 2024 H2: Utveckla projektplan, rekrytera deltagare och samla in krav;

• 2025 H1: Färdigställa den initiala utformningen av DRR-arkitekturen och artefakterna;

• 2025 H2: Genomföra tester av den nya arkitekturen och artefakterna med deltagande skattemyndigheter, tjänsteleverantörer och företag.

Pageros medverkan i pilotprojektet

Pagero slutförde framgångsrikt båda ViDA-pilotprojekten som genomfördes inom ramen för initiativet Nordic Smart Government & Businesses hösten 2023 och våren 2024, vilket lade den nödvändiga grunden för att anpassa vår lösning så att företag snabbt kan anta ViDA-kraven.

Pagero är en aktiv medlem och bidragsgivare till ViDA-piloten i Peppol. Vi avser att ha ett nära samarbete med projektmedlemmarna för att utveckla den nödvändiga arkitekturen, specifikationerna och genomföra testerna.

Dags för företag att börja förbereda sig för ViDA

ViDA utgör en viktig milstolpe i digitaliseringen av Europeiska unionen, inte minst ur ett skatteperspektiv. Även om ViDA ännu inte har godkänts i det här skedet pågår ett aktivt arbete i alla medlemsstater - skatteförvaltningarna förbereder sig. Därför bör företagen börja förbereda sig så snart som möjligt. ViDA är en fråga om när och hur, inte om.

Om du vill hålla dig i framkant av utvecklingen eller till och med ligga före den, kontakta Pagero redan idag.