Spanien inför landsomfattande lagkrav på e-fakturering

Den 29 september 2022 tillkännagav de spanska myndigheterna en ny lag i den officiella statsbulletinen (BOE), som innebär att alla spanska företag måste kommunicera fakturor elektroniskt.

Lagen "Ley Crea y Crece" (nyskapande och tillväxt) har godkänts av den spanska kongressen, och syftar till att gradvis införa krav på e-fakturering för alla spanska företag. Även om tidsplanen kan komma att ändras beroende på Europeiska kommissionens undantag, har följande deadlines satts för implementeringen:

Q1 2024: stora skattebetalande företag (med årlig omsättning på över 8 miljoner euro)
Q1 2025: övriga skattebetalande företag

"Vi har följt utvecklingen i Spanien sedan vi etablerade verksamhet där och ser fram emot den förväntade accelerationen i digital transformation till följd av den nya lagen. Med över 50 personer på vårt kontor i Madrid har vi en stark position på den spanska marknaden och är väl förberedda för att möta den ökade efterfrågan – både nationellt och internationellt”, säger Bengt Nilsson, VD på Pagero.

En fullständig specifikation av de tekniska kraven har ännu inte publicerats. Pagero har varit verksamma i Spanien sedan 2016 och har för avsikt att vara redo att hjälpa kunder att uppfylla de nya spanska kraven.

För frågor, vänligen kontakta:
Oscar Wegland
Chief Marketing Officer
oscar.wegland@pagero.com

Pagero erbjuder ett Smart Business Network som kopplar ihop köpare och säljare världen över för automatiserad och säker kommunikation av affärsdokument (t.ex. ordermeddelanden, fakturor och betalfiler) i enlighet med lokala regler. Pageros öppna nätverk, i kombination med ett stort utbud av appar, hjälper företag att effektivisera sina köp- och säljprocesser samt dra nytta av korrekta och tillförlitliga data. Vårt erbjudande är globalt och är oberoende av företagsstorlek, bransch och affärssystem. Läs mer på pagero.se