Kvartalsredogörelse juli – september 2017

Parans Solar Lighting AB (publ) 556628-0649

DE FÖRSTA NIO MÅNADERNA I SAMMANDRAG

• Periodens intäkter uppgick till 3 097 KSEK (3 670)

• Periodens resultat uppgick till -12 716 KSEK (-3 854)

• Resultat per aktie: -0,69 SEK (-0,27)

• Antal aktier: 18 436 229 (14 008 806)

TREDJE KVARTALET I SAMMANDRAG

• Periodens intäkter uppgick till 362 KSEK (777)

• Periodens resultat uppgick till -4 475 KSEK (-1 876)

• Resultat per aktie: -0,24 SEK (-0,13)

• Antal aktier: 18 436 229 (14 008 806)

• Likvida medel: 5 880 KSEK

KOMMENTAR TILL RESULTATET

Resultatet är en konsekvens av att bolaget just nu är inne i en fas där det görs stora investeringar i att bygga en stark organisation, öka marknadsinsatserna i våra tre prioriterade marknader USA, UAE och Nordeuropa samt att bygga produktionskapacitet.

Notera att intäkterna under den pågående uppbyggnadsfasen inte återspeglar försäljningen då de flesta av de ordrar som tagits sedan i våras ännu inte har levererats och därmed inte slutfakturerats. Bolagets orderingång YTD är 6 MSEK. Vi har under året arbetat mot ett mål på att säkra 7,5 MSEK i orderingång och vår prognos är att vi kommer att överträffa den.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

• Rekrytering av ny försäljningschef, Fredrik Johansson. Med Fredriks omfattande erfarenhet av att driva och utveckla försäljning ibland annat UAE ser vi redan tydliga resultat.

• Ordrar på SP4-system till Malmö Stad, Milano, London, Montreal i Canada samt Perth i Australien till ett ordervärde av ca 1,25 MSEK

• Bolagets andra fokuserade marknad, förutom USA, är UAE och regionen i dess närhet. Bolaget har tagit stora kliv framåt och har nu tillsammans med Business Sweden identifierat ett antal starka partners som vi nu är nära att kontraktera.

• Avtal med bolagets första amerikanska partner för installation & service. National Skylight Solutions kommer i ett inledningsskede ansvara för Parans samtliga installationer i USA. Detta kommer både öka Parans servicenivå samt sänka våra kostnader inom detta område.

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Nya ordrar på SP4-system till Qatar och Köpenhamns flygplats till ett värde av ca 600 000 kronor.

• Första installationen i USA av Parans nya SP4-system i Mankato, Minnesota.

• Bolaget ställde nyligen ut SP4-systemet på den internationella mässan Greenbuild i Bostson, USA. Mässan fokuserar gröna teknologier för fastigheter och besöktes inte bara av amerikanska intressenter utan också från många andra länder.

• Avtal med L1 Capital i syfte att skapa en finansiell trygghet för bolaget. L1 Capital har åtagit sig att investera upp till 30 MSEK varav 4 MSEK har avropats i ett första avrop. Bolaget har möjlighet, dock ej skyldighet, att avropa ytterligare kapital upp till 30 MSEK.

REVISORERNAS GRANSKNING

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

KOMMANDE RAPPORTER

Parans lämnar återkommande ekonomisk information 4 gånger per år. Nästa informationstillfälle är den 22 februari 2018 då publicering sker av Bokslutskommuniké 2017.

Det går att prenumerera på rapporter genom att på AktieTorgets hemsida www.aktietorget.se under fliken Nyheter och sedan under Prenumerera anmäla sig till kommande nyheter från bolaget.

23 november 2017

Parans Solar Lighting AB (publ)