Order på Paranssystem till Malmö Stad

Parans har erhållit en order på Paranssystem, SP4, av Climat80 med slutkund Malmö Stad. Ordervärdet uppgår till 780 000 kronor.

Parans har tecknat avtal med Climat80 avseende försäljning av SP4-system till Malmö Stad till ett ordervärde om 780 000 kronor. Systemen kommer att installeras under 2017 i Lindeborgsskolans gymnastiksal som idag inte har något insläpp av dagsljus. Parans leder in solljus in i byggnaden till utrymmen med begränsat eller inget dagsljus. Malmö Stad ligger i framkant avseende hållbarhetsfrågor och att använda sig av innovativ teknik.

Paranssystemet kan leda solljus upp till 100 meter, cirka 30 våningar, och samtidigt behålla en hög ljuskvalitet och intensitet. Med SP4 har Parans möjlighet att lysa upp hela våningsplan och fastigheter med solljus och rent av etablera en ny ljusstandard – lika vanligt som att ha dagsljusinsläpp via fönster längst med fasaderna på en fastighet ska det vara att ha Paransljus långt in och långt ner i fastigheten.

- Det är glädjande att se Malmö Stads intresse för Paranssystemet, säger Anders Koritz, Parans VD. Kunden ser värdet av att tillföra solljus till inomhusmiljöer och väljer att i detta fall satsa på barnens välmående i skolan. Vi ser en stark trend både i och utanför Sverige där såväl privata som offentliga aktörer ser vinsterna med att skapa bättre inomhusmiljöer ur ett hållbarhets- och hälsoperspektiv.