Paroc lanserar PAROC® Reface™ - Unik renoveringspanel för affärsfastigheter

Paroc, en av Europas ledande tillverkare av energieffektiva isolerlösningar, lanserar nu PAROC® REFACE™ – en diffusionsöppen renoveringspanel som installeras utanpå byggnadens existerande väggar. Tack vare att befintliga väggar kan stå kvar reduceras både tidsåtgång och kostnader för en energirenovering avsevärt.

Nu lanserar Paroc en helt ny typ av lösning för att underlätta energirenovering av affärsfastigheter -  PAROC Reface. Reface är ett lätt, diffusionsöppet sandwichelement med en kärna av stenull, ett material som gör panelen både fukt- och brandsäker med mycket goda isolervärden. Elementet har ett ytskikt av tunn stålplåt och kärnan av stenull har fuktavledande ventilationskanaler. Paroc Reface-elementen är testade av finska VTT (Finlands Tekniska Forskningscentral) med avseende på fuktsäkerhet och termisk prestanda (VTT-S-03716-15 och VTT-S-01757-16). Lösningen har utvecklats i samarbete med kunder och andra samarbetspartners och flera patentansökningar har lämnats in.

Den diffusionsöppna panelen installeras vertikalt eller horisontellt utanpå byggnadens befintliga väggar vilket ger många fördelar för fastighetsägaren:

• Tidsåtgången för att genomföra en renovering minskar
  • Kostnaden för en renovering reduceras avsevärt
  • Verksamheten kan fortgå som vanligt och utan störningar
  • Renoveringen går snabbt och
  • Fastigheten får på kort tid en modern fasad
  • Fönster och dörrar kan enkelt flyttas
  • Uppvärmningskostnaderna sänks tack vare förbättrad energieffektivitet
  • Inbrottsskyddet förbättras

PAROC Reface ser ut som övriga sandwichelement från Paroc och kan också kombineras med PAROC Built-On lösningen om målet är att skapa en ny sofistikerad fasad beklädd med andra material.

"Sandwichpanelens moderna yta av stål förbättrar snabbt fastighetens utseende och ökar fastighetens värde. Den förbättrade isoleringen och en tätare byggnad minskar energianvändningen vilket i sin tur reducerar driftskostnaderna och kortar återbetalningstiden för investeringen avsevärt", säger Juha Laihonen, Affärsområdesansvarig på Paroc Panelsystem.

Den innovativa lösningen har väckt intresse redan före lanseringen och har sålts till projekt både i Sverige och Finland. Dessutom har ett pilotprojekt genomförts i Uppsala; renoveringen av fastigheten Såma AB.

Såma-projektet bestod i renovering och tilläggsisolering av en befintlig serviceverkstad samt utbyggnad av en butikslokal. Byggherrens önskemål var att skapa en modern byggnad med släta minimalistiska fasader samt ett showroom/utställningshall med höjd och rymd. Utställningshallen skulle även ha stora uppglasade ytor mot vägen.

Ansvarig totalentreprenör var företaget Lindborg & Söner och det var Per Lindborg som fick i uppdrag att rita projektet.

Per Lindborg, Lindborg & Söner:

”Med stora glaspartier som lutar i två riktningar, nästan som kölen på en båt, har huset fått ett eget utseende. Det kändes även självklart att fräscha upp den gamla delen - dels utseendemässigt för att fungera bra ihop med den tillbyggda delen, dels ur energisynpunkt. Beställaren köpte konceptet med hull och hår.

Parocs nya produkt Reface lämpade sig väldigt väl för projektet. Vi har en lång tradition av att jobba med Paroc. När vi fick en förfrågan om att testa det nya renoveringselementet sa vi ja och resultatet blev väldigt bra. Det passar perfekt när man har en gammal industrilokal som behöver fräschas upp och tilläggsisoleras.”

För ytterligare information kontakta

Juha Laihonen, Affärsområdeschef Paroc Panelsystem,  Tel +358 400 902 759  juha.laihonen@paroc.com

Maria Mehner, Communications and Marketing Manager Scandinavia, Tel 46 72 234 26 53 maria.mehner@paroc.com

Bilder för fri publicering kontakta

Åsa Eriksson, Marknadsförare Paroc AB, +46 500 46 90 77 asa.eriksson@paroc.com

Paroc är den ledande tillverkaren av energieffektiva isoleringslösningar i Östersjöområdet. Hörnstenarna för vår verksamhet är kund- och marknadsorientering, kontinuerlig innovation, lönsam tillväxt och hållbar utveckling. Parocs produkter består av byggnadsisolering, teknisk isolering, fartygsisolering, isolering för sandwichelement och akustikprodukter. Produkterna tillverkas i Finland, Sverige, Litauen och Polen samt från år 2013 även i Ryssland. Paroc har försäljnings- och representationskontor i 14 länder i Europa. Paroc Group ägs av fonder som rådgivs av CVC Capital Partners Limited med Paroc anställda som minoritetsägare.  År 2015 uppgick vår omsättning till 430 miljoner euro och antalet anställda var drygt 2 000.

Citat

Juha Laihonen
Parocs nya produkt Reface passar perfekt när man har en gammal industrilokal som behöver fräschas upp och tilläggsisoleras.
Per Lindborg