Stort intresse för passivhus – Paroc ökar produktionen av mineralull i Sverige

Paroc, en av de ledande tillverkarna av mineralullsprodukter i Europa, har beslutat att starta ett femte skift i fabriken i Hällekis och nyanställa 20 personer. Beslutet grundar sig bland annat på det ökande intresset för att bygga passivhus, tillsammans med en generellt stark efterfrågan på mineralull.

– I takt med att det blir mer populärt att bygga passivhus ser vi ett ökat behov av isoleringsmaterial på sikt. Därför har vi nu beslutat att låta produktionen i fabriken i Hällekis gå maximalt från och med september. Vi har en mycket väl fungerande och modern fabrik i Hällekis och det känns självklart att vi ökar produktionen där när vi ser att efterfrågan fortsätter att vara hög i Sverige, säger Arne Johanzon, vd Paroc AB.

I dag arbetar 215 personer på Parocs fabrik i Hällekis. Med ett femte skift och 20 nyanställningar under våren och sommaren stärker fabriken sin roll som en av de största arbetsgivarna i regionen. När det femte skiftet är igång kommer fabriken i Hällekis att i framtiden kunna producera cirka 85 000 ton mineralull per år. En stor del av produktionen går till byggisolering för bostäder.

– Prognoserna säger att vi behöver ett femte skift för att klara höstens efterfrågan. Och som det ser ut nu finns det inget som tyder på att efterfrågan skulle minska anmärkningsvärt. Den ökade produktionskapaciteten i Hällekis kommer att innebära minst 20 nyanställningar där majoriteten är produktionspersonal, säger Michael Gustavsson, fabrikschef Base Hällekis.