PFO säkerhetsarmband på Falkenbergs museum

Report this content

PFO One, världens första designade säkerhetsarmband med GPS, ställer ut på "För säkerhets skull", en utställning på Falkenbergs museum.

Sverige var historiskt sett tidigt ute med säkerhetstänk inom industridesign. Säkerhetständstickan och trepunktsbältet på Volvon finns nog i mångas medvetande som svenska lyckade innovationer med spridning världen över.

Utställningen För säkerhets skull! speglar vårt samhälle idag, med fokus på människors rädslor och behov av säkerhet i vardagslivet. Bakom varje föremål rör sig designers som engagerats i dessa brister och i säkerhetsprodukters koncept och de väger in faktorer som form, funktion, ergonomi, och kostnad.

PFO One är ett armband som designats av PFO tillsammans med den svenska industridesignern Oscar Magnuson.  ”PFO representerar en helt ny kategori av accessoarer och innehåller hög- teknologiska larmfunktioner och GPS. Armbandet är skapat och utformat med största passion och omsorg för att uppnå en perfekt balans mellan uttryck och funktion. PFO One signalerar styrka och bestämdhet samtidigt som den ger bäraren trygghet.” säger den svenska formgivaren Oscar Magnuson.

Utställningen pågår fram till den 27 april på Falkenbergs museum.

Johan Carlsson, VD
46 73 6208610
johan.carlsson@pfoinc.com

PFO är ett svenskt varumärke som kombinerar funktion, design och säkerhet. Bakom PFO står utvecklare av militär högteknologi, Grammy vinnaren grafiska designern Stefan Sagmeister och svenska industridesignern Oscar Magnuson.

PFOs moderbolag Boomslang Instruments ägs bland andra av Manchester Unites manager Sir Alex Ferguson, Australian Open och Davis Cup vinnaren Thomas Johansson,  entreprenören Richard Båge.

Taggar: