PLAGAZI MEDDELAR BILDANDET AV PROJEKTBOLAG (SPV) FÖR PROJEKTET "HAVELSTOFF", BENÄMNT ”PREMNITZ HYDROGEN PARK GMBH” I PREMNITZ, BRANDENBURG, TYSKLAND

Plagazi AB och Neue Energien Premnitz GmbH (NEP) har grundat ett SPV för Premnitz vätgaspark i Tyskland, känt som ”Project Havelstoff”, vilket påskyndar projektutvecklingen in i nästa fas. Det nya samriskbolaget, SPV Premnitz Hydrogen Park GmbH, kommer att hantera processen med att erhålla de miljötillstånd som krävs för att börja bygga anläggningen som kommer att producera cirka 7 500 ton grön vätgas per år. NEP kommer att tillhandahålla den lokala infrastrukturen och råmaterialet medan Plagazi AB kommer att ansvara för tillståndsprocessen.

Syftet med projektet är att bygga en plasmaförgasningsanläggning för behandling av avfall och industriell produktion av upp till 7 500 ton vätgas av bränslecellskvalitet med hjälp av Plagazis tekniska och processrelaterade patent. Neue Energien Premnitz GmbH, som ingår i Richter Recycling-koncernen, kommer att fungera som avfallsleverantör under hela projekttiden.

Projektet innebär att en unik Plagazi-anläggning byggs i regionen Premnitz i Tyskland för att bidra till den ekonomiska och ekologiska omvandlingen av den tyska ekonomin och fungera som en föregångare inom sektorn för avfall-till-vätgas. Den tyska regeringen inkluderade avfall-till-energivägar som en av de viktigaste pelarna för att öka vätgasekonomin, vilket den uppdaterade i sin vätgasstrategi i augusti 2023.

Sweco Germany GmbH kommer att fungera som konsult för miljötillståndet. Detta arbetsflöde utgör nu nästa stegen, tillsammans med FEED-aktiviteterna, i tidslinjen för projektutvecklingen. Att säkra tillståndet tillsammans med att etablera politiskt stöd för projektet är avgörande för att säkerställa att utvecklingen kan fortsätta för att slutligen nå projektets investeringskrav.

"Efter en tid gör projektet nu betydande framsteg, och vi är mycket glada över att se en sådan entusiasm kring potentialen i Plagazis produktionsprocess samt NEP:s starka nätverk och etablerade närvaro i regionen Premnitz. Att arbeta tillsammans med dem och Sweco i det här projektet understryker verkligen våra respektive styrkor och förmågor att leverera på avgörande punkter för att säkerställa att projektet kan bli verklighet. Det är ett mycket spännande steg framåt, inte bara för Plagazi och NEP, utan för den tyska vätgasmarknaden som helhet." - Michael Engsted, CSO Plagazi AB (publ)

Gustav Granberg, VD Plagazi AB (publ)

Email: gustav.granberg@plagazi.com