Matz Johansson ny VD för PolarCool AB (publ)

PolarCool:s styrelse har utsett Matz Johansson till ny vd. Han efterträder Iman Ziai som kommer fortsätta i rollen som CFO och IR-ansvarig.

PolarCools styrelseordförande, Mats Forsman, kommenterar;

-        Styrelsen är mycket glad att kunna utse Matz Johansson till ny vd. Matz har en bred bakgrund inte minst inom det för oss viktiga området medicinteknik. Han är en respekterad ledare och rätt typ av affärsman till att utveckla vårt erbjudande för att skapa djupa relationer med såväl nationella och internationella kunder. Styrelsen har en långsiktig strategi för PolarCool och är fast besluten om att fortsätta leverera på den.

Matz Johansson har en omfattande karriär med olika chefspositioner på ledande företag inom medicinteknik och eHälsa. Matz tillför ledarerfarenhet och värdefull medicinteknisk affärskompetens från sina tidigare roller som General Manager, VD, försäljningsdirektör och försäljningschef. Han har byggt ett gediget affärskunnande från internationella och nordiska företag, genom arbete på General Electric, Siemens, Scanex Medical Systems, Opus Dental, CompuGroup Medical och senast på Doro.

Matz Johansson kommenterar;

-        Det är med stor energi och inspiration jag tar mig an uppgiften som vd för PolarCool AB (publ). Jag känner en oerhörd glädje över att få marknadsetablera PolarCap® globalt som den absolut främsta behandlingsmetoden till att motverka och lindra skador från hjärnskakningar inom idrotten. De lösningar som PolarCool erbjuder kommer fylla en särskild roll för att stödja en långsiktig och trygg idrottsutövning inom många olika sporter, både för professionella och amatörer. PolarCap® har i en svensk vetenskaplig studie med statistisk signifikans visat att ishockeyspelare med hjärnskakning får bättre återhämtning och kan återvända till spel tidigare, vilket anses vara förknippat med minskat långtgående fysiskt som psykiskt lidande. Vi ser fram emot att skapa ytterligare klinisk evidens i pågående och planerade studier inom flera sporter. PolarCools inriktning framåt är nu tydlig. Tillsammans med idrottsvärlden kommer PolarCool leverera tillväxt- och förändringsagenda för att idrott ska kunna utövas tryggt och säkert. Det är på den vägen vi kommer att skapa långsiktiga värden för våra kunder och ägare, säger Matz Johansson.

Iman Ziai, som har varit tillförordnad vd sedan 2018, har det senaste året gjort ett fantastiskt jobb genom att först drivit igenom en marknadsnotering på Spotlight Stock Market och därefter tillsammans med kollegor och vetenskapliga rådgivare nått oerhört viktiga milstolpar i avslutade och påbörjade studier. PolarCool har genom hans försorg blivit redo för nästa fas på en spännande resa. Styrelsen och Matz Johansson tackar Iman för hans värdefulla insats och önskar honom lycka till i sin nya operativa roll.

Iman Ziai kommenterar;

-        Det är med glädje och tillförsikt som jag lämnar över taktpinnen till Matz Johansson. Som delägare och styrelseledamot är jag övertygad om att Matz är rätt person för att driva igenom den tillväxtresa som väntar PolarCool och dess aktieägare.

Matz Johansson tillträder som VD för PolarCool AB (publ) den 16 september. Iman Ziai kommer då fortsätta i rollen som CFO och IR-ansvarig.

Iman Ziai – VD
+46 - 733 -99 23 17