Kosta Bryggeri lanserar GW:s Nyktra Pilsner – med Pontus Frithiof som ambassadör

Det småländska bryggeriet Kosta Bryggeri lanserar nu en alkoholfri lager – GW:s Nyktra Pilsner – den första av två ölnyheter som tagits fram genom ett nära samarbete mellan författaren och kriminologen Leif G.W. Persson, företagsledaren Torsten Jansson och initiativtagaren Pontus Frithiof. GW:s Nyktra Pilsner finns inledningsvis att köpa hos utvalda återförsäljare i dagligvaruhandeln samt på restauranger, barer och hotell.

Leif GW Persson Pontus Frithiof och Torsten Jansson

Under våren lanserarar Kosta Bryggeri två ölsorter som bär Leif G.W. Perssons namn och bild. GW:s Nyktra Pilsner är den första att lanseras och finns från och med vecka 7 hos utvalda återförsäljare. Bakom framtagning, produktion och lansering står trion Torsten Jansson, Leif G.W. Persson och Pontus Frithiof.

Det har varit roligt och lärorikt att producera öl, då jag själv är en kräsen och medveten ölkonnässör. Jag har stora förhoppningar på våra gemensamma produkter. Vår alkoholfria öl är ljus med bra beska och den smakar pilsner, säger Leif G.W. Persson.

Torsten Jansson kontaktade Pontus Frithiof och berättade om Kosta Bryggeri som, under pandemin, startade att tillverka kvalitativ hantverksöl. Efter ett inspirerande samtal föreslog Pontus idéen om att producera öl tillsammans med Leif G.W. Persson, som likt Torsten är en återkommande gäst på Pontus Frithiofs restauranger sedan lång tid tillbaka. Detta blev startskottet för ett nära samarbete, med Leif G.W. som ansiktet utåt för två nya produkter signerade bryggeriet.

Det känns väldigt roligt att ha fått till ett så nära och bra samarbete med Leif och Pontus och vi är alla spända på att äntligen få presentera vår första gemensamma produkt. Vi är tre enkla personer som gör något stort gemensamt och vi kommer att lyfta volymerna. Vår ambition är att bli ett lönsamt bryggeri, och en ny attraktion för destinationen Kosta, vilket ska locka fler besökare till platsen, säger Torsten Jansson, vd New Wave Group och Kosta Bryggeri.

Planerna på ett mikrobryggeri med hantverksskicklighet, inspirerat av lokala referenser och med kopplingen till Kosta Glasbruk (Orrefors Kosta Boda) med anor från 1742, har länge funnits hos Torsten Jansson. Hans idé om att brygga eget öl som påminner om Kostas historia låg till grund för satsningen som kom att bli Kosta Bryggeri, med öppning under rådande pandemi 2022. Sedan dess har hundratusentals liter öl producerats i Kosta och de återfinns på lokala restauranger såväl som på hyllorna på Systembolaget. Idag har Kosta Bryggeri fyra ölsorter i sitt sortiment: Hyttpilsner (en ljus lager), Julöl (mörk lager), Amber (Ale) och Modern English (India Pale Ale).  Alla i gammeldags mörka glasflaskor med vackra etiketter.

Den folkkäre kriminologen och författaren Leif G.W. Persson har många strängar på sin lyra och har, parallellt med sin karriär, även lanserat sex viner i eget namn. Leif G.W. står även bakom en produktlinje med viltkött i fokus som idag finns att köpa i utvalda butiker under namnet Svenskt Gårdsvilt, där även Pontus är delägare.

Tillsammans har vår starka trio en stor förkärlek till mat, dryck och affärer. Vi möter uteslutande positiva reaktioner från dagligvaruhandeln och vi har förhoppningar inom en snar framtid att se GW:s Nyktra Pilsner på Systembolagets hyllor, och därigenom nå fler konsumenter. I min roll som ambassadör kommer jag naturligtvis att servera pilsnern på mina restauranger, avslutar Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.

GW:s Nyktra Pilsner är en alkoholfri bernstensljus lager med mycket smak. Den har en klassisk stil och karaktär med twist.  Pilsnern är bryggd på tyskt ädelhumle och har en fin balans mellan beska och sötma. Den karaktäristiska smaken av lager gör att den passar bra att dricka som den är, och även till matiga husmansrätter.  Flaskans utseende och etikett gå i linje med bryggeriets övriga sortiment.

GW:s Nyktra Pilsner
Volym:                                                                       330 ml
Alkohol:                                                                     0,5 %
Rekommenderat pris:                                               19,95 kronor
Lansering i butiker:                                                    fr.o.m. vecka 7, 2024

Om Leif G.W. Persson
Leif Gustav Willy Persson, känd som Leif G.W. Persson är en svensk kriminolog och författare. Han syns ofta i tv och i tidningar, och har skrivit flera samhällskritiska deckare. Utöver det har Leif G.W. Persson gjort sig ett namn inom vinbranschen, med sex viner som bär hans namn, samt i dagligvaruhandeln med produkter av viltkött.

Om Kosta Bryggeri
Kosta Bryggeri ligger ett stenkast från Kosta Glasbruk. Kosta Bryggeri producerar närmare 50 000 liter öl per år och erbjuder en handfull klassiska europeiska öltyper som Pils, Hefewizen, Pale Ale och Porter. Inspirationen kommer från Tyskland, Tjeckien, Storbritannien och Irland, men naturligtvis med bryggeriets egna personliga prägel på ölen. Bryggeriet invigdes 2022 och har sedan dess bryggt flera olika sorters öl så som Kosta Hyttpilsner, Kosta Bruksbitter, Kosta Belgian, Modern English, Kosta Julöl samt påsk- och julmust. https://destinationkosta.se/sv/kostabryggeri

Pontus Group grundades 1999 av Pontus Frithiof och består idag av 12 verksamheter. De helägda verksamheterna är La Tour och Le Bar i DN-huset och Pontus Catering, Event & Arena, som även står för mat- och dryckesutbudet på Solvalla. Sedan våren 2015 driver Pontus Group flertalet restauranger tillsammans med restauratören Thomas Dahlstedt och hans koncern Nordrest: Pontus! i Sälen och en lodgebar på SkiStar Lodge Hundfjället, Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm samt American Express Lounge, Mondo och La Girafe som öppnar på Stockholm-Arlanda Airport Terminal 5 under 2024. Dessutom öppnar La Girafe även i Uppsala och i Stockholm City 2025.

Det har varit roligt och lärorikt att producera öl, då jag själv är en kräsen och medveten ölkonnässör. Jag har stora förhoppningar på våra gemensamma produkter. Vår alkoholfria öl är ljus med bra beska och den smakar pilsner.
Leif G.W. Persson
Det känns väldigt roligt att ha fått till ett så nära och bra samarbete med Leif och Pontus och vi är alla spända på att äntligen få presentera vår första gemensamma produkt. Vi är tre enkla personer som gör något stort gemensamt och vi kommer att lyfta volymerna. Vår ambition är att bli ett lönsamt bryggeri, och en ny attraktion för destinationen Kosta, vilket ska locka fler besökare till platsen.
Torsten Jansson
Tillsammans har vår starka trio en stor förkärlek till mat, dryck och affärer. Vi möter uteslutande positiva reaktioner från dagligvaruhandeln och vi har förhoppningar inom en snar framtid att se GW:s Nyktra Pilsner på Systembolagets hyllor, och därigenom nå fler konsumenter. I min roll som ambassadör kommer jag naturligtvis att servera pilsnern på mina restauranger.