Pontus Frithiof lanserar app för strategiskt HR-arbete

Krögaren och entreprenören Pontus Frithiof ligger alltid i framkant och koncernledningen för Pontus Group arbetar målinriktat för att bli bästa möjliga arbetsgivare. Som ett led i detta arbete lanseras nu en smidig app som ska underlätta onboarding, information och instruktion till teamen.

Pontus Frithiofs app

Sedan 2021 har Pontus cateringteam med Nora Engelblom och Morgan Lydebring (huvudansvariga för Pontus Groups cateringverksamhet och event) ansvarat för den förstklassiga mat- och dryckesupplevelsen på Solvallas event. Elitloppet, som är ett av världens största travlopp, tar emot 35 000 besökare och Pontus cateringteam rekryterar nu 480 personer för att arbeta under den spektakulära och internationellt uppmärksammade travhelgenen 26-28 maj.

Pontus, tillsammans med Nora och ledningsgruppen, har skapat en ny app som ska fungera lika bra för den enskilda medarbetaren som för chefen och koncernens verksamheter. Appen lanseras för alla anställda den 1 april och ska underlätta genom att alla anställda får samma information gällande arbetstider och scheman, lönespecifikationer, nyheter, semester, frånvaro samt introduktion i form av filmer samt möjlighet att få svar på frågor.

Vi är mycket taggade att få igång och testköra appen som blir ett smidigt verktyg för oss alla. Vi ser stora fördelar med appen exempelvis när vi nu anställer närmare 500 personer som extrapersonal till vår cateringdivision under Elitloppet. Vi kommer succesivt att utveckla appen, som är ytterligare ett steg i vår strategi i att ständigt förbättra oss som arbetsgivare. Jag hoppas att vi kan inspirera andra koncerner och organisationer med ett bra verktyg, säger Pontus Frithiof.

Utöver alla event på Solvalla har Pontus cateringverksamhet även ansvaret för serveringen på arenans restauranger Kongressen Restaurang & bar, fest- och konferensvåningen, Valla krog, restaurang Bistron, Sportbar Ströget och event, mässor och konferenser samt privata cateringbokningar där det krävs mycket extrapersonal.

Det har varit ett otroligt roligt och lärorikt arbete att få vara med och skapa appen. Oavsett om man är chef, anställd eller projektanställd ska all nödvändig information finnas att hitta på ett enkelt och pedagogiskt sätt, säger Nora Engelblom

Pontus Group grundades 1999 av Pontus Frithiof och består idag av 16 verksamheter. De helägda verksamheterna under Pontus in the Air på är belägna på Stockholm-Arlanda Terminal 5 samt den nya power dining-restaurangen La Tour och Le Bar i DN-huset. Sedan våren 2015 driver Pontus Group flertalet restauranger tillsammans med restauratören Thomas Dahlstedt och hans koncern Nordrest:  Mondo, Pontus! i Sälen och en lodgebar på SkiStar Lodge Hundfjället, Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm och La Girafe på Kungsholmen, som får två systerkrogar på Arlanda och i Uppsala 2024.

Pontus Frithiof lanserar en smidig app som ska underlätta onboarding, information och instruktion för teamen.

Vi är mycket taggade att få igång och testköra appen som blir ett smidigt verktyg för oss alla. Vi ser stora fördelar med appen exempelvis när vi nu anställer närmare 500 personer som extrapersonal till vår cateringdivision under Elitloppet. Vi kommer succesivt att utveckla appen, som är ytterligare ett steg i vår strategi i att ständigt förbättra oss som arbetsgivare. Jag hoppas att vi kan inspirera andra koncerner och organisationer med ett bra verktyg.
Det har varit ett otroligt roligt och lärorikt arbete att få vara med och skapa appen. Oavsett om man är chef, anställd eller projektanställd ska all nödvändig information finnas att hitta på ett enkelt och pedagogiskt sätt.
Nora Engelblom