Pontus Frithiof öppnar Le Bar på La Tour – en högst rebellisk och kittlande drinkupplevelse

I slutet av året får Pontus Frithiofs power-diningresturang La Tour en elegant och modern bar – Le Bar. Precis som La Tours sceniska och generösa restaurangkoncept, högst upp i DN-skrapan, kommer Le Bar att förhöja känslan och upplevelsen av internationell flärd. På Le Bar står vinet och cocktails i fokus.

Le Bar p La Tour

Sedan krögaren och entreprenören Pontus Frithiof, tillsammans med kompanjonen Mario E. Moroni, öppnade La Tour för ett år sedan har La Tour hyllats för sina oförglömliga gastronomiska upplevelser, i en elegant avslappnad internationell miljö med fantastisk utsikt över Riddarfjärden och Stockholm.

Vi har haft ett fantastiskt första år på La Tour, fyllt av härliga gäster som tas hand om av vårt skickliga team. För att förhöja helhetsupplevelsen ytterligare känns det roligt att nu kunna presentera Le Bar för våra nya och återkommande gäster. Vår ambition är att erbjuda en ultraexklusiv upplevelse som ingen annan i Sverige gör, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.

Gäster förbokar sitt besök i Le Bar där Emil Larsson, sommelier, serverar viner noga utvalda av Mario E. Moroni, drinkar eller något lätt att äta inför middag eller lunch i Salongen eller i chambré séparée.

Vår tolkning av fine dining fortsätter med Le Bar. Det är en ynnest att få erbjuda våra gäster en internationell gastronomisk resa och med Le Bar skapar vi en ny och efterlängtad plats för dryck- och vinkonnässörer, säger Mario E. Moroni, delägare och chefssommelier.

Bakom ombyggnationen och renoveringen står återigen inredningsarkitekterna på Whyte & Lilja. Även här har de inspirerats av arkitekten Paul Hedqvists 60-tals arkitektur och Le Bars inredning utmanar tillrättalagda konventioner med olika lekfulla material i mustiga kulörer, pop art-konst och möbler som samsas med eleganta glasreflektioner. Känslan är lätt rebellisk, rockig, high-end och modern. Sköna sittmöbler och arrangemang ger en privat och inbjudande känsla och plats för en speciell drinkupplevelse.

Bar- eller restaurangupplevelsen startar redan på entréplanet där La Tours door man möter upp och följer gästerna till hissen. La Tour får, med Le Bar, en ny entré på våning 23 och alla gäster kommer att gå igenom den nya baren, som tar emot 20 sittande gäster.

La Tours à la carte-restaurang, Salongen, har plats för 26 sittande gäster, tre chambre séparée varav två, Alain Ducasse och Charlie Trotter, har plats för 8 personer vardera och den tredje, Attilio Basso, rymmer 12 personer. Det finns även ett litet härligt orangeri samt balkongen med Stockholms mest magiska utsikt. Utöver allt detta erbjuds fashionabel shuttleservice för den bästa starten på besöket.

Pontus Group grundades 1999 av Pontus Frithiof och består idag av 21 verksamheter. De helägda verksamheterna under Pontus in the Air på är belägna på Stockholm-Arlanda Terminal 5 samt den nya power dining-restaurangen La Tour i DN-huset. Sedan våren 2015 driver Pontus Group flertalet restauranger tillsammans med restauratören Thomas Dahlstedt och hans koncern Nordrest och de populära Pocket by Pontus-restaurangerna i Stockholm, på Lidingö och i Göteborg, Tidningshuset by Pontus, Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm, La Girafe på Kungsholmen och Mondo, Pontus! i Sälen och en lodgebar på SkiStar Lodge Hundfjället. Pontus Frithiof är kock, krögare och entreprenör. Han blev känd 1999 för Pontus in the Green House, som utsågs till Sveriges bästa restaurang. Han har under åren mottagit utmärkelser som årets krögare, årets affärskrog samt tilldelats Gastronomiska Akademins Guldmedalj. Pontus har gett ut två kokböcker.

Vi har haft ett fantastiskt första år på La Tour, fyllt av härliga gäster som tas hand om av vårt skickliga team. För att förhöja helhetsupplevelsen ytterligare känns det roligt att nu kunna presentera Le Bar för våra nya och återkommande gäster. Vår ambition är att erbjuda en ultraexklusiv upplevelse som ingen annan i Sverige gör.
Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group
Vår tolkning av fine dining fortsätter med Le Bar. Det är en ynnest att få erbjuda våra gäster en internationell gastronomisk resa och med Le Bar skapar vi en ny och efterlängtad plats för dryck- och vinkonnässörer.
Mario E. Moroni, delägare och chefssommelier