Pontus in the Air checkar ut

Om några månader stänger Pontus Frithiofs populära restauranger på Stockholm Arlanda Airport terminal 5. Det blir ett avslut med flaggan i topp då Pontus, tillsammans med köksmästaren Trevor Cunningham, komponerar en trerättersmeny, som är en flirt med Pontus-gruppens historia. Mario E. Moroni matchar rätterna på menyn med vinkällarens exklusiva viner till oslagbara priser. Slutspurten på Pontus in the Air startar den 1 oktober.

Mario E Moroni och Pontus Frithiof  Pontus in the Air

Sedan krögaren och entreprenören Pontus Frithiof, tillsammans med kompanjonen och delägaren Mario E. Moroni, öppnade Pontus in the Air våren 2016 har verksamheterna vuxit sig starka, hyllats och vunnit prestigefulla utmärkelser samt klarat en långvarig pandemi och har hållit öppet oavbrutet alla dagar. Restaurangen och loungerna, med cirka 2 000 gäster per dag, har för många resenärer blivit förstahandsvalet och den självklara starten på resan.

För ett gott och minnesvärt avslut laddar Pontus och Mario nu för en slutspurt. Alla fantastiska viner i den välfyllda vinkällaren ska säljas till lika fantastiska priser och varje vecka väljer Mario ut tre champagner, tre vita och tre röda viner som erbjuds till rejält nedsatta priser. Då det endast finns ett begränsat antal av varje enskilt vin så är det först till kvarn som gäller och skulle ett vin tar slut erbjuds ett annat gott vin från källaren.

Marios favoriter i vinkällaren är bland annat det legendariska Sassicaia årgång 2018 för 2 200 kronor, vilket är ett pris som ligger i par med lanseringspriset på Systembolaget. Från champagnesamlingen erbjuds Gosset Celebris Rosé 2007 och Paul Bara Special Club 2012 till mycket förmånliga priser. Mario lämnar även öppet för gäster att själva botanisera i vinlistan och förhandla om de redan låga priserna på kvalitetsvinerna.

Pontus och köksmästare Trevor Cunninghams trerättersmeny består Pontus klassiker: sallad på smörkokt hummer och Pontus tryffelmajonnäs, Tournedos Rossini med haricot verts, madeirasås och färsk tryffel och avslutningsvis Pontus favoritdessert, marängsviss med chokladsås på Valrhona. För den som inte hinner eller vill äta hela menyn är det möjligt att välja ut enskilda rätter eller välja något ur á la carte-menyn.

Trots att det är några månader kvar påbörjar vi slutspurten redan nu. Vi vill ge något tillbaka till alla fantastiska gäster som besökt oss dessa år. Därför vill vi erbjuda alla en avslutningsmeny om tre rätter till våra mest exklusiva viner till oförskämt bra priser och billigare blir det varje vecka. Erbjudandet gäller så långt lagret räcker, säger Mario E. Moroni, chefssommlier och delägare Pontus Group.

Vi har haft sju otroliga år på Arlanda och det är såklart tråkigt att vi inte får vara kvar med nuvarande koncept. Vi vill tacka våra fantastiska gäster för alla besök hos oss och våra underbara medarbetare, där flertalet varit med sedan starten 2016, som så starkt bidragit till att skapa en naturlig destination och en oas på Arlanda. Vi har stora planer inför framtiden och ser med tillförsikt på den fortsatta resan med att skapa minnesvärda och gastronomiska upplevelser, avslutar Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.

Pontus Group grundades 1999 av Pontus Frithiof och består idag av 21 verksamheter. De helägda verksamheterna under Pontus in the Air på är belägna på Stockholm-Arlanda Terminal 5 samt den nya power dining-restaurangen La Tour i DN-huset. Sedan våren 2015 driver Pontus Group flertalet restauranger tillsammans med restauratören Thomas Dahlstedt och hans koncern Nordrest och de populära Pocket by Pontus-restaurangerna i Stockholm, på Lidingö och i Göteborg, Tidningshuset by Pontus, Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm, La Girafe på Kungsholmen och Mondo, Pontus! i Sälen och en lodgebar på SkiStar Lodge Hundfjället. Pontus Frithiof är kock, krögare och entreprenör. Han blev känd 1999 för Pontus in the Green House, som utsågs till Sveriges bästa restaurang. Han har under åren mottagit utmärkelser som årets krögare, årets affärskrog samt tilldelats Gastronomiska Akademins Guldmedalj. Pontus har gett ut två kokböcker.

Trots att det är några månader kvar påbörjar vi slutspurten redan nu. Vi vill ge något tillbaka till alla fantastiska gäster som besökt oss dessa år. Därför vill vi erbjuda alla en avslutningsmeny om tre rätter till våra mest exklusiva viner till oförskämt bra priser och billigare blir det varje vecka. Erbjudandet gäller så långt lagret räcker.
Mario E. Moroni, chefssommlier och delägare Pontus Group
Vi har haft sju otroliga år på Arlanda och det är såklart tråkigt att vi inte får vara kvar med nuvarande koncept. Vi vill tacka våra fantastiska gäster för alla besök hos oss och våra underbara medarbetare, där flertalet varit med sedan starten 2016, som så starkt bidragit till att skapa en naturlig destination och en oas på Arlanda. Vi har stora planer inför framtiden och ser med tillförsikt på den fortsatta resan med att skapa minnesvärda och gastronomiska upplevelser.
Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group