Boende i Västra Götaland vill själva bestämma hur viktig information ska tas emot

Kontroll och valfrihet över kommunikationskanalen är central för svenskar, det visar Postens rapport ”Våra brevvanor 2012”. [i] I Västra Götaland tycker så många som 81 procent att det är viktigt att de själva får bestämma på vilket sätt de ska få viktig information. Rapporten visar också att kontroll och valfrihet är så pass viktigt att det till och med kan ha avgörande betydelse för vilket företag man väljer att vara kund hos.

Av svenskarna anser 85 procent att det är viktigt att själva få välja på vilket sätt de ska få fakturor och annan viktig information från företag, organisationer och myndigheter skickade till sig. I Västra Götaland anser något färre, 81 procent, att det är ganska eller mycket viktigt. Kanalerna kan vara fysisk post eller olika elektroniska kanaler som e-post eller sms. Boende i Västra Götaland är de som tycker om elektronisk kommunikation i störst utsträckning av svenskarna. De är i störst utsträckning – 53 procent – positiva till att information från företag, myndigheter och organisationer skickas i elektronisk form. Dessutom sköter hela 92 procent betalningsärenden via Internet. Boende i Västra Götaland tycker dock även om sin brevlåda; hela 88 procent går igenom posten det första de gör när de kommer hem.

– Vi ser i rapporten att kunder vet sitt värde och till och med kan överväga att byta leverantör om inte deras önskan om valfrihet tillmötesgås. När valet står mellan olika leverantörer i en ny kundrelation kan det vara avgörande om kunden får välja mottagningssätt själv, säger Johan Hellman, chef för affärskommunikation inom Posten.

Boende i Västra Götaland blir irriterade när företag, myndigheter och organisationer försöker bestämma kommunikationskanal åt dem. Hela 66 procent anger att de blir ganska eller mycket irriterade, att jämföra med 66 procent som är siffran som gäller för alla svenskar.

I rapporten framkommer även att det fysiska brevet fortfarande står sig starkt när svenskarna anger hur de vill få viktig information skickad till sig. Exempelvis föredrar 60 procent av sydsvenskarna att ta emot fakturor i brevlådan. I Sverige som helhet anser sju av tio att brevlådan är en bättre kanal än digitala alternativ om informationen verkligen ska läsas. Däremot uppskattar de flesta elektronisk information om syftet är att de ska få informationen snabbt. Två av tre bland de yngsta tillfrågade, de mellan 20-29 år, rekommenderar avsändaren att skicka ett brev om informationen verkligen ska läsas.

– Vi ser att en kombination av olika kanaler kan vara den bästa lösningen, exempelvis en tandläkarkallelse per brev med efterföljande påminnelse per sms, säjer Johan Hellman, chef för affärskommunikation inom Posten.

Topp fem: Hur viktigt är det för dig att du själv får välja vilket sätt företag, myndigheter och organisationer kontaktar dig?

Region Ganska eller mycket viktigt.
Stockholm 88 %
Mellansverige 86 %
Södra Sverige 86 %
Norrland 85 %
Västra Sverige 81 %

För mer information, kontakta:
Johan Hellman, Chef Affärskommunikation inom Posten Meddelande, via Posten Medierelationer, telefon: 08-23 10 10

Frågor ur rapporten, refererade till i pressmeddelandet:

Hur viktigt är det för dig att du själv får välja på vilket sätt företag, myndigheter och organisationer kontaktar dig?
Resultat i procent.

Mycket viktigt 44 48
Ganska viktigt 37 36
Inte särskilt viktigt 16 13
Inte alls viktigt 2 2
Tveksam, vet ej 1 1

Hur väl instämmer du i följande påstående: ”Jag blir mycket irriterad när företag, myndigheter och organisationer försöker bestämma på vilket sätt jag ska kommunicera med dem”? Resultat i procent.

Stämmer mycket bra 31 34
Stämmer ganska bra 35 32
Varken eller 18 21
Stämmer ganska dåligt 12 8
Stämmer mycket dåligt 2 4
Tveksam, vet ej 1 1

Hur väl instämmer du i följande påstående: När jag kommer hem går jag alltid först igenom vilken post som har kommit i postlådan. Resultat i procent.

Stämmer mycket bra 54 58
Stämmer ganska bra 34 27
Varken eller 4 7
Stämmer ganska dåligt 6 5
Stämmer mycket dåligt 2 3
Tveksam, vet ej 0 0

Om du snabbt behöver få viktig information från ett företag eller myndighet, hur föredrar du då att de skickar den till dig? Resultat i procent.

Brev 37 37
E-post 44 41
SMS 16 17
Annat 2 4
Tveksam, vet ej 1 1

Om det är viktigt för ett företag eller myndighet att du verkligen läser information som de ska skicka till dig, vilken kommunikationskanal är det då bäst att de använder? Resultat i procent.

Brev 70 73
E-post 21 18
SMS 7 6
Annat 1 2
Tveksam, vet ej 2 1

Hur föredrar du att få räkningar och fakturor? Resultat i procent.

I brevlådan 60 65
Via e-post 8 10
På avsändarens hemsida 0 0
Via SMS 0 0
På Internet-banken 30 22
Annat 0 1
Tveksam, vet ej 1 1

[i] Posten har låtit TNS SIFO genomföra motsvarande undersökningar sedan 2006. Resultaten av undersökningarna har årligen publicerats i rapporten Brevvanor. Följande undersökningar ligger till grund för årets rapport:

TNS SIFO november – december 2011
Telefonintervjuer med 1 926 privatpersoner mellan 20 och 79 år i ett riksrepresentativt urval. Intervjuerna genomfördes under perioden 16 november till 9 december 2011 av TNS SIFO.

TNS SIFO februari 2012
Telefonintervjuer med 962 privatpersoner mellan 20 och 79 år i ett riksrepresentativt urval. Intervjuerna genomfördes 20 till 23 februari 2012 av TNS SIFO.

Cliente, Fakturan som kommunikationskanal – kommun och landsting
Telefonintervjuer med 500 privatpersoner mellan 18 och 74 år. Intervjuerna utfördes av konsultföretaget Cliente under perioden oktober-november 2011.

Cliente, Fakturan som kommunikationskanal – kreditkort, augusti 2011
Telefonintervjuer med 1000 privatpersoner. Intervjuerna utfördes av konsultföretaget Cliente under augusti 2011.

Om Posten
Posten ingår i PostNord-koncernen. PostNord bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 40 miljarder SEK och cirka 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige och Logistik, samt i Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.

Taggar: