PostNord: Delårsrapport andra kvartalet 2024 – Förbättrat resultat och fortsatt anpassning av verksamheten

April-juni 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 9 709 (9 812) miljoner kronor, en minskning
  • med –1 (–4) procent i fast valuta för jämförbara enheter
  • Paketvolymerna minskade totalt med –1 (–1) procent
  • Brevvolymerna minskade med –11 (–14) procent
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till –463 (–725) miljoner kronor
  • Justerat rörelseresultat (justerat EBIT) uppgick till 205 (135) miljoner kronor

Januari-juni 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 19 209 (19 710) miljoner kronor, en minskning
  • med –3 (–2) procent i fast valuta för jämförbara enheter
  • Paketvolymerna minskade totalt med –2 (–2) procent
  • Brevvolymerna minskade med –11 (–12) procent
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till –336 (–682) miljoner kronor
  • Justerat rörelseresultat (justerat EBIT) uppgick till 359 (177) miljoner kronor

Kommentar från Annemarie Gardshol, koncernchef

Andra kvartalet

Koncernens nettoomsättning uppgick till 9 709 (9 812) miljoner kronor, en minskning om –1 procent i fast valuta för jämförbara enheter. Brevvolymerna minskade med –11 (–14) procent och paketvolymerna minskade med –1 (–1) procent.  Rörelseresultatet uppgick till –463 (–725) miljoner kronor. Som en konsekvens av den nya danska postlagen med kraftigt vikande brevvolymer och osäkerhet om framtida brevintäkter i Danmark har en nedskrivning om totalt 598 miljoner kronor belastat rörelseresultatet. Justerat rörelseresultat uppgick till 205 (135) miljoner kronor. Med en resultatförbättring för tredje kvartalet i rad visar vi att pågående förbättringsprogram fortsätter att ge resultat.

Fortsatt fokus på lönsam tillväxt inom paket

E-handeln bedöms som en långsiktigt växande marknad. På denna marknad har PostNord en stark position i Norden tack vare en omfattande infrastruktur av terminaler och paketutlämningsställen, ombud och paketskåp i kombination med hemleveranser. För att vara ett attraktivt alternativ på den snabbväxande Consumer-to-Consumer-marknaden utvecklas erbjudandet av smidiga och hållbara leveranslösningar för både avsändare och mottagare. Från den 1 juli kan konsumenter både hämta och skicka paket från paketboxar i Sverige.

Det omfattande Cost Leadership-program som bedrivs sedan 2023 löper planenligt med goda resultat. En viktig del i detta program är utvecklingen av ett attraktivt nordiskt paketerbjudande. I Danmark fokuseras verksamheten ytterligare på paket genom att huvudparten av erbjudandet inom logistikaffären avvecklas. Syftet är att genom ett tydligare fokus på kärnuppgiften bli danska konsumenters förstahandsval inom paket. Beslutet ­påverkar inte erbjudandet i övriga segment i koncernen. Med ett tydligt fokus på kostnadseffektivitet och ett attraktivt erbjudande fortsätter arbetet mot en ledande nordisk paketaktör.

Nya förutsättningar för brevaffären

I Danmark är nu kompensationen från den danska staten fastställdavseende försändelser till småöar, synskadade och internationell post. Inom ramen för gällande reglering anpassar PostNord Sverige löpande brevverksamheten efter samhällets minskade behov.

Den 25 juni överlämnade Utredningen om digital post sitt betänkande till civilministern. Utredningen föreslår att det införs ett krav på statliga myndigheter, kommuner och regioner att skicka myndighetspost digitalt till enskilda med digitala brevlådor. Utredningen gör bedömningen att förslaget kan innebära att den årliga procentuella nedgången av brevvolymerna kan komma att öka något. Det kan i sin tur leda till att en ytterligare översyn och modernisering av servicenivåerna för den samhällsomfattande posttjänsten behöver göras.

PostNord ser positivt på digitaliseringen och har löpande anpassat verksamheten till dess möjligheter och utmaningar. Men trots kraftfulla egna åtgärder är effekterna av vikande ­brevvolymer alltmer påtagliga. Det är angeläget att ett beslut i linje med de ursprungliga förslagen i Postfinansieringsutredningen tas snarast möjligt.

PostNords hållbarhetsarbete fortskrider

PostNords klimatomställning är i full gång, med siktet inställt på 2030, då koncernens verksamhet och transporter ska vara fossilfria. Vid kvartalets slut var 76 procent av energin som användes i egen fordonsflotta förnybar. Under kvartalet stod det klart att PostNord för tredje året i rad kom med på Financial Times lista över Europas klimatledare. På vår resa framåt kommer vi att fortsätta ta tillvara den samlade kraft som finns i PostNords 400-åriga historia och 15 år som en gemensam nordisk koncern.

Kontaktperson: Björn Bergman, Head of Group Brand & Communication +46 10 436 00 00
Denna information är sådan information som PostNord AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juli 2024 kl. 11:00 CET.

För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com

Vi gör vardagen enklare. PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2023 hade koncernen cirka 24 500 anställda och en omsättning på 39,3 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.group.postnord.com