Enkelheten gör att nästa generations matningsdon för järnvägsindustrin har en verkningsgrad på 93%

En av Europas största tillverkare av matningsdon, Powerbox, introducerar nästa generation av innovativa omvandlare, ENAR150D familjen. Dessa energieffektiva kompakta DC/DC omvandlare har en typisk verkningsgrad på 93 % - och är kompatibel med befintliga liknande industri produkter. Utvecklad med enkelhet som ledstjärna och användande av modern och välbeprövad teknik med hög integration och få komponenter så får denna produkt unika förutsättningar för lång livstid och hör MTBF ( Mean Time between Failure).

Tack vare mycket få komponenter får ENAR150D både hög tillförlitlighet och kompakt utförande. Med H15 kontakt och det fysiska formatet är den kompatibel med många av idag använda standard produkter. Den kan användas i både racksystem och som fristående produkt och har en bredd på endast 18,5 mm, en höjd på 111mm och en längd av bara 162mm, och den passar in i Eurocasette systemet.

Den första modellen har inspänning 110VDC enligt EN50155 normen för järnvägsindustrin och utspänning 2x24VDC/2x3,2A. Utgångarna är isolerade och kan användas som två separata 24 volts källor, parallellt för all ström på en utgång, i serie för 48VDC utspänning alternativt i serie med mittnolla för +/- 24 VDC.

Nästa produkt i familjen blir 24VDC inspänning som introduceras under Q4 2014, och senare kommer modeller med 48 och 72VDC inspänning. En variant med 2x12 VDC utspänning är också planerad. Andra utspänningar kan tillverkas på förfrågan.

Verkningsgraden på ENAR150D familjen är typiskt 93 % viket gör den till en av marknadens mest energieffektiva DC/DC omvandlare i detta marknadssegment. Det operativa temperaturområdet är från -40 till +70 grader C (viss kylning behövs över 55 grader C). ENAR150D serien har alla relevanta godkännanden för järnvägsapplikationer som EN50155, EN50121-3-2, EN61373 och EN45545.

För mer information

Kontakta Per-Anders Johansson hos Powerbox-Craftec på telefon 0158-70311 eller sänd din förfrågan till info@powerbox.info.

Powerbox-Craftec, founded in 1974, is one of Europe’s largest power supply companies. With the headquarters in Sweden and local operations in 16 countries on four continents Powerbox-Craftec serves its customers around the globe. The organisation has extensive experience in designing, manufacturing, marketing and selling of power conversion products into demanding applications, within the electronics industry.

Citat

Med en välbeprövad design plattform, användandet av få komponenter och produktion i en erfaren och väletablerad fabrik så är vi övertygade om att vi kan erbjuda en produkt med hög tillförlitlighet och prisvärd produkt för de flesta applikationer både i rullande och stationära applikationer inom järnvägsindustrin
Jan Ancker, Powerbox