Nya 150W och 225W medicinska nätadaptrar gör det bra – och med stil

Powerbox, ett av Europas största strömförsörjningsföretag och sedan mer än tre decennier en ledare i utvecklingen av medicinska kraftaggregat, introducerar EXM150 och EXM225 serierna med 150 och 225W externa nätadapters för medicinska klass BF applikationer.

Med sin eleganta välvda form har de utseendet på sin sida, men höljet handlar mycket mer om funktionalitet än om elegans. Enheterna passar lika bra som floortop, desktop, eller monterade på vägg. Utbytesbar plug-in AC kabel med låsning enligt ISO10651-2:2004 förbereder för alla typer av vägguttag världen runt. Utbytesbar DC kabel ger enkel anpassning av kontakteringen för varje last. Den välvda formen i kombination med mekanisk styrka klarar mekaniska påfrestningar, som t.ex. att bli överkörd av en rullstol. Kappslingsklass IP21 öppnar för användning i kritiska medicinska miljöer.  Med en läckström på

Med Powerbox enstegs omvandlartopologi, där effektfaktorkorrigering, isolation, och reglering är kombinerade i ett omvandlarsteg, stannar antalet komponenter under 120. Det bidrar till en verkningsgrad på 93%, tomgångsförbrukning på 400,000 timmar. En annan viktig funktion bakom en lång och problemfri drifttid är ett intelligent övertemperaturskydd som reglerar ner uteffekten vid övertemperatur. Utöver ökad livslängd ger det också ökad tålighet mot kortvariga överbelastningar och minskad risk för driftstopp orsakat av övertemperatur.

Externa nätadaptrar ger alltid möjligheter till besparingar genom att ta bort utrymmeskrav, värmeavgivning, EMC generering, samt ett antal norm- och certifieringskrav från själva applikationen. Det kan avsevärt reducera utvecklingstid och utvecklingskostnad för applikationen, jämfört med att ha ett inbyggt nätaggregat. Med den höga driftsäkerheten, den långa livslängden, de låga förlusterna, tekniska prestanda anpassade för krävande medicinska klass BF applikationer, och en version för global användning, tar EXM150 och EXM225 serierna möjligheten till besparingar ett steg till.

EXM150 och EXM225 serierna uppfyller elsäkerhetsnormerna IEC IEC60601-1 utgåva 3, EMC EN55011 klass B, klass II isolation, IEC60601-1-11 för hemsjukvård, kapslingsklass IP21,samt miljönormerna CEC nivå 5, RoHS, REACH och WEEE.

Besök www.prbx.com
Kontakta Martin Fredmark, Vice President – Product Management
46 (0)158 703 00

POWERBOX, grundat 1974, är ett av Europas största strömförsörjningsföretag. Med huvudkontor i Sverige och lokal verksamhet i 15 länder på 4 kontinenter arbetar företaget med kunder över hela världen.Med sin djupa kompetens, omfattande erfarenhet och breda produktutbud förenar företaget inom sitt område rollerna som konsult och leverantör. POWERBOX ökar sina kunders konkurrenskraft genom att rekommendera och leverera optimerade strömförsörjningslösningar.

Taggar: