Powerbox lanserar precharger lösning för järnvägsapplikationer på Innotrans 2018

Powerbox, ett av Europas största strömförsörjningsföretag och sedan mer än fyra decennier en ledare i optimerade strömförsörjningslösningar för krävande applikationer, introducerar sin ENR1000-PC serie precharger för effekttoppar till högkapacitiva laster i järnvägsapplikationer. Enheten omvandlar den nominella batteri bus spänningen på mellan 50VDC och 137,5VDC till en reglerad utspänning på 400VDC eller 600VDC, för att ladda högspännings kondensatorbanker som matar manöverdon för elektriska ventiler, t.ex. för att låsa upp och lyfta pantografer. ENR1000-PC serien levererar en toppeffekt på 1000W, laddar en last på 5 till 35mF på två sekunder och går automatiskt till standby läge när laddningen är klar. ENR1000-PC serien ingår i PRBX Enhanced Rail Power Solutions (PRBX-ERPS).

Med sitt breda inspänningsområde från 50VDC till 137,5VDC täcker ENR1000-PC serien systemspänningarna 72V, 96V och 110V enligt EN50155. Serien omfattar två modeller:

ENR1000D110/400-PC, som levererar 400VDC, laddar kapacitiva laster på 5 till 35mF. Den klarar spänningar upp till 137,5VDC, transienter på upp till 154VDC, och en extern reverserad spänning på utgången på upp till 5,8kVDC.

ENR1000D110/600-PC levererar 600VDC för 10 till 12mF kapacitiva laster. Den klarar spänningar och transienter på upp till 130VDC och en extern reverserad spänning på utgången på upp till 2,5kVDC.

ENR1000-PC serien har skydd för överspänning, överlast, kortslutning, samt termiskt skydd.

Konstruerad för både inomhus- och utomhusapplikationer klarar ENR1000-PC serien drift i omgivningstemperaturer från -40 till +70°C, EN50155 temperatur klass TX, samt lagring i upp till +85°C.

Prechargern är konstruerad i överensstämmelse med EN50155, EN50124-1 och IEC61287-1. Isolationsmotståndet mellan sekundär och jord, och primär till sekundär, är upp till 8,5kVDC, och primär till jord 1,5kVDC i en minut. Fritt utrymme och krypavstånd är i enlighet med IEC664. Enheten uppfyller överspänning kategori II med föroreningsgrad II. ENR1000-PC serien ingår i materialgrupp IIIa, CTI 175-400.

Avsedd för krävande järnvägsapplikationer och EMC miljö, är ENR1000-PC serien konstruerad i enlighet med EN50155 EN50121-3-2 och EN50121-5, ESD enligt IEC61000-4-2 och IEC62236-3-2, snabba transienter enligt IEC61000-4-4 och IEC62236-3-2, strömrusning enligt EN61000-4-5 and IEC62236-3-2.

Enheten är byggd i ett metallhölje med måtten 229 x 184 x 86mm. Anslutning på ingången är standard H15, och på utgången runda gängade termilaler eller på begäran isolerade kablar. Vikten är maximalt 2,5 kg.

Produkten presenteras på Innotrans 2018 i Berlin, 18-21 september 2018. Besök oss i hall 17, monter 103.

Precharger omvandlar den nominella batteri bus spänningen på mellan 50VDC och 137,5VDC till en reglerad utspänning på 400VDC eller 600VDC, för att ladda högspännings kondensatorbanker som matar manöverdon för elektriska ventiler, t.ex. för att låsa upp och lyfta pantografer.

Länk till Powerbox Railway

Besök www.prbx.com
Kontakta Patrick Le Fèvre, Chief Marketing and Communications Officer

Powerbox, grundat 1974, har huvudkontor i Sverige och lokal verksamhet i 15 länder på 4 kontinenter. Företagets kunder finns över hela världen. Vi riktar oss i första hand mot fyra marknader – industri, medicin/sjukvård , transport/järnväg och försvar – där vi utvecklar och marknadsför högkvalitativa strömförsörjningslösningar för krävande applikationer. Vi använder vår expertis till att öka våra kunders konkurrenskraft genom optimerade strömförsörjningslösningar. Alla delar av vår verksamhet, från konstruktion till kundservice, är inriktade på att uppnå den optimeringen. Powerbox har ett grundmurat rykte för innovationskraft och kvalitet, resulterande i bl.a. minskad energiförbrukning och miljöpåverkan över hela produktlivscykeln. Powerbox är ett företag inom Cosel gruppen.

Om Cosel
Cosel, grundat i Japan 1969, är ett av världens ledande företag för konstruktion och tillverkning av högpresterande AC-DC kraftaggregat, DC-DC omvandlare och EMI filter. Med kvalitet, tillförlitlighet och flexibilitet som huvudfokus känner vi stolthet över att utveckla några av de mest högkvalitativa och tillförlitliga produkter som finns i världen idag. Cosel, med säljkontor i Japan, Asien, Europa och Nordamerika, har ca 670 medarbetare och omsätter230 miljoner USD.

Taggar: