Powerbox vinner Product of the Year utmärkelse för sin tekniska förmåga i utveckling av kraftlösningar

Powerbox, ett av Europas största strömförsörjningsföretag och sedan mer än fyra decennier en ledare i optimerade strömförsörjningslösningar för krävande applikationer, är vinnare i kategorin ”Power System Product of the Year”  i den engelska tidskriften Electronics Weeklys prestigefulla Elektra Awards. Vid den högtidliga prisceremonin i London den 6 december tog Powerbox Chief Marketing and Communications Officer Patrick Le Fèvre emot utmärkelsen från den kände komikern och skådespelaren Hal Cruttenden, Electronics Weeklys ceremonimästare vid evenemanget. Electra Awards ”Power System Product of the Year” tilldelas den produkt som bäst demonstrerar teknisk förmåga och användbarhet som särskiljer den från konkurrerande produkter. Domarna värderar prestanda och egenskaper demonstrerade i form av data och/eller applikationer. Andra bedömningskriterier är nya topologier och arkitektur, materialanvändning, avancerad halvledarteknologi och byggsätt.

Powerbox vinnande bidrag, GB350, är en 350W buck omvandlarmodul avsedd för strömförsörjning av medicinska och industriella applikationer som t.ex. magnetisk resonanstomografi och partikelacceleratorer. Inför utmaningen att konstruera kraftomvandlare för drift inuti en MRI skanner lämnade Powerbox konstruktörer magnetiska kärnor helt och hållet och tog fram en enhet med coreless induktorer med luftkärna. Fyr-fasig switching vid 600kHz, sammantaget 2,4MHz, möjliggör användning av luftkärnor. En digital processor styr allt från switching parametrar till utspänningskarakteristik. GB350 är en smart och elegant lösning på ett länge känt, men inte tidigare löst problem – en sann föregångare.

Domarna lovordade Powerbox för det kreativa tänkandet i lösningen av en svår utmaning.

Le Fèvre säger: “Det är med stor glädje vi tar emot utmärkelsen. Det är ett erkännande från branschen av vårt tekniska kunnande och vår förmåga att ta fram kraftlösningar där vi hanterar problem betraktade som näst intill olösliga.”

Martin Sjöstrand, CEO på Powerbox, säger: “Vi är oerhört glada för den här utmärkelsen, en fantastisk hyllning till våra konstruktörers förmåga och engagemang i utvecklingen av kraftlösningar för svårhanterade applikationer och lokaliseringar. I det här specifika fallet illustrerar det också företagets engagemang för utvecklingen av avancerade kraftlösningar för medicinska applikationer, och därmed bidra till Förenta Nationernas Sustainable Development Goal number 3 – Good Health and Well-Being. Den här mänskliga aspekten gör utmärkelsen än mer givande och glädjande.”

Besök www.prbx.com
Kontakta Patrick Le Fèvre, Chief Marketing and Communications Officer

Om Elektra Awards

Elektra European Electronics Industry Awards” är årets höjdpunkt för den europeiska elektronikindustrin. Etablerad som den främsta plattformen för att lyfta fram och hedra individer och företag över hela Europa, utses best-practice i nyckelområden som innovation, försäljningsökning och medarbetarmotivation. En oberoende domarpanel har utvärderat alla bidrag och vinnarna tillkännagavs vid en prisceremoni onsdagen den 6 december i Grosvenor House, Park Lane, London. http://www.elektraawards.co.uk/

Powerbox, grundat 1974, har huvudkontor i Sverige och lokal verksamhet i 15 länder på 4 kontinenter. Företagets kunder finns över hela världen. Vi riktar oss i första hand mot fyra marknader – industri, medicin/sjukvård, transport/järnväg och försvar – där vi utvecklar och marknadsför högkvalitativa strömförsörjningslösningar för krävande applikationer. Vi använder vår expertis till att öka våra kunders konkurrenskraft genom optimerade strömförsörjningslösningar. Alla delar av vår verksamhet, från konstruktion till kundservice, är inriktade på att uppnå den optimeringen. Powerbox har ett grundmurat rykte för innovationskraft och kvalitet, resulterande i bl.a. minskad energiförbrukning och miljöpåverkan över hela produktlivscykeln.

Taggar:

Citat