15 000 fossilfria mil per dag i Linköping

CO2-kampen i Linköping har resulterat i 15 000 fossilfria mil om dagen, det motsvarar cirka 100 000 fossilfria mil per vecka, vilket ungefär motsvarar en resa till månen och tillbaka, varje vecka. De tre stationerna som deltog var Väringagatan, Rydsvägen och Ljungsbro.

Under kampanjens fem veckor, den 8 maj till 11 juni, har invånarna i Linköping och Ljungsbro sparat in ungefär 100 000 fossilfria mil i veckan när de tankat Preems förnybara drivmedel. Delat på veckans dagar blir det cirka 15 000 fossilfria mil per dag. Därför donerar också Preem 15 000 kronor till ett lokalt ändamål i Linköping.

Syftet med CO2-kampen har varit att visa hur drivmedel med förnybart innehåll kan göra stor skillnad för klimatet. Genom att jämföra Preem Evolution drivmedel med fossila standarddrivmedel har vi fått fram det antal fossilfria mil som uppnås när man väljer drivmedel med högre andel förnybart innehåll – och fossilfria mil betyder mindre koldioxidutsläpp sett till hela värdekedjan.

Redan 2011 lanserades Preem Evolution Diesel som är delvis tillverkad av tallolja, en restprodukt från den svenska skogsindustrin. Preem Evolution Diesel har samma effekt som vanlig fossil standarddiesel, och kan tankas i alla dieselfordon och blandas med all annan diesel. Det senaste drivmedlet i Preem Evolution-serien är Preem Evolution Diesel Plus, det första flytande drivmedlet i världen att få bära Svanen-märkningen. Den består av minst 50 procent förnybar råvara och är helt fri från palmolja och PFAD.

Läs mer om CO2-kampen här: http://www.preem.se/privat/kampanj/co2kampen/

Preems presstelefon, 070 450 10 01
Niclas Brantingson, presschef Preem, 070 362 03 99, niclas.brantingson@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2016 var Preems omsättning 56 miljarder SEK.