6 500 cyklister skapade ”Ljudet av hållbarhet”

Under Cykelvasan genomförde huvudsponsorn Preem installationen ”Ljudet av hållbarhet”. Deltagarna kunde välja att cykla igenom ett musikspår där ljud, instrument och melodislingor slumpades fram när cyklisterna passerade sensorer. Hela 6 500 cyklister svängde av för att delta i Musikspåret. Dessa ljud har nu satts ihop till en låt som vi kallar Ljudet av hållbarhet. Låten är en hyllning till alla cyklister som bidrar till ett mer hållbart samhälle.

Strax innan Hökberg, 21 km innan mål, möttes cyklisterna av installationen Musikspåret. Musikspåret bestod av trycksensorer, programmerade instrument, datorer och högtalare för att skapa ljud som spelades upp i realtid medan cyklisterna passerade. Alla ljud som deltagarna skapade har satts samman till en låt och en musikvideo som släpps tillsammans med en film som visar arbetet bakom kulisserna.

- Vi på Preem arbetar ständigt med att öka andelen förnybart i våra drivmedel och bidra till ett mer hållbart samhälle. Med Musikspåret vill vi på ett kul sätt skapa uppmärksamhet för Preems hållbarhetsarbete, samtidigt som vi vill hylla alla cyklister som också bidrar till en bättre miljö genom att välja cykeln som transportmedel, säger Marie Bark, marknadschef på Preem.

Att så många som 6 500 cyklister valde att delta gläder Preem som är huvudsponsor till Vasaloppet för åttonde året.

- Det är jätteroligt att så många valde att delta i Musikspåret, trots att man säkert var trött i benen. Preems aktivering går helt i linje med vårt hållbarhetsarbete, säger Eva-Lena Frick, VD för Vasaloppet.

Länk till casefilm på YouTube: https://youtu.be/r_eq4JlM-5w

Ljudfil: https://soundcloud.com/user-721780624/cykelvasan-arrange-111bpm-090816

Ansvarig byrå: Håkanson United

Teknik- och musikansvarig: Plan8

Helene Samuelsson, kommunikationschef, tel: 070-450 12 22, e-post: helene.samuelsson@preem.se

Marie Bark, marknadschef, tel: 070-340 03 53, e-post: marie.bark@preem.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Våra två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 300 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2015 var Preems omsättning 66 miljarder SEK.