De får åka Nattvasan med Gunde Svan och Preem

Anna-Karin, Elias och Cecilia – så heter vinnarna i Preems tävling som ska skida nio mil mellan Sälen och Mora i mörker tillsammans med Gunde Svan. De tre vinnarna kommer att få personlig coachning av Gunde Svan, och en av dem kommer dessutom att åka loppet med skidlegenden som parkamrat.

Vinnarna kommer att samlas på ett två-dagars träningsläger i Dalarna i december för att förbereda sig inför Nattvasan 2020. Vinterns lopp blir den fjärde gången Nattvasan genomförs och sker den 28 februari.

Från och med i februari kommer alla skidintresserade och Vasaloppsåkare att kunna ta del av deltagarnas utveckling samt Gundes träningsråd i en rad videoavsnitt via Preem.se/vasaloppet2019  samt världens största Facebookgrupp för Vasaloppsentusiaster ”Team Preem - för alla som älskar Vasaloppet”.

Vinnarna i Gunde Svans och Preems lag i Nattvasan 2020:

Anna-Karin Paulsson, Luleå
Anna-Karin är en fartfylld tjej som är uppvuxen på alpinskidor. Hon var med i svenska Speedskilandslaget för tio år sedan, men har de senaste åtta åren mestadels haft längdskidor på fötterna om vintrarna. Två Öppet spår och ett Vasalopp har hon hunnit med. Uthållighet är hennes starkaste kort och med tävlingsinstinkten påkopplad är hon svårstoppad.

Elias Axmarker, Malmö
Elias är en lugn och positiv person som efter flytten från Tingsryd i Småland till Malmö för 7 år sedan ägnar mer tid vid stakmaskinen än i skidspåren. Han älskar att åka skidor, såväl utför som på längden, men när han ska tävla slår prestationsångesten lätt till. Han har genomfört ett Vasalopp och han ser verkligen fram emot få åka Nattvasan.

Cecilia Hedin, Borås
Cecilia tackar aldrig nej till en utmaning. Hon har vandrat till toppen av Kilimanjaro och Everest Base Camp, sprungit åtta maraton, varav några ultra, och åkte Nattvasan premiäråret 2017. Trots att hon är extremt frusen av sig älskar hon att vistas bland snö och berg. Uppfostrad med devisen ”jag kan, jag vill, man ska vara positiv”, anser hon att med rätt inställning så klarar man (nästan) allt.

Gunde Svan, Vansbro
Med fyra OS-guld och sju VM-guld är Gunde en av historiens mest framgångsrika skidåkare. Under sin aktiva karriär pushade han hela tiden gränserna och utvecklade skatetekniken. Nu förbereder han sig för sin allra första start i Nattvasan.

För Gunde Svan är det första gången han åker Nattvasan. Han ser fram emot den utmaningen, tillsammans med sina nya skidkamrater.

– Skidåkning i mörker skiljer sig en hel del från annan skidåkning, där framförallt orienteringsförmågan och framförhållningen påverkas. Jag tror och hoppas att vi kan bygga en bra lagkänsla och att vi kan genomföra den här utmaningen tillsammans på ett bra sätt, säger Gunde Svan.

Preem har varit huvudsponsor av Vasaloppet sedan 2007.

Läs mer på vasaloppet.preem.se gå med i Facebookgruppen Team Preem - för alla som älskar Vasaloppet

Carolina Rössner, projektledare Preem, +46 (0)70 1700 800

Preems pressjour, +46 (0)70 450 10 01, press@preem.se

Gunde Svan

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner i Sverige och Norge. En övervägande del av vår produktion, närmare 80 procent, exporteras till den internationella marknaden, främst till nordvästra Europa. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 500 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2018 var Preems omsättning 92 miljarder SEK.