• Preem AB/

Delårsrapport: Fortsatt starkt resultat – trots svag marknad för förnybara bränslen

Preem bibehöll en stark finansiell ställning under årets andra kvartal, trots en något svagare marknad för förnybara bränslen. Detta understryker bolagets fortsatta finansiella stabilitet.

Finansiell utveckling, april – juni 2024

• Försäljning för andra kvartalet 2024 uppgick till 35,360 MSEK, jämfört med 32,756 MSEK för det andra kvartalet 2023.
  • Justerat EBITDA* uppgick till 1,229 MSEK för det andra kvartalet 2024, jämfört med 2,108 MSEK för samma period föregående år.
  • Nettoresultatet uppgick till 481 MSEK för det andra kvartalet 2024, jämfört med 850 MSEK för samma period 2023.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten, före förändringar i rörelsekapital, för andra kvartalet 2024 uppgick till 1,043 MSEK, jämfört med 1,555 MSEK för samma period 2023.
  • Finansnetto uppgick till -130 MSEK för det andra kvartalet, jämfört med -383 MSEK för andra kvartalet 2023.
  • Total likviditet** uppgick till 18,823 MSEK per den 30 juni 2024, jämfört med 16,081 miljoner per den 30 juni 2023.

- De geopolitiska och makroekonomiska osäkerheterna i omvärlden förblir centrala utmaningar för vår verksamhet. Vid halvårsskiftet kan jag konstatera att vi på Preem, tack vare vår beslutsamhet och professionalism, framgångsrikt har hanterat dessa. Vi står nu starkt rustade inför den strategiska omställning som ytterligare befäster vår position som en av norra Europas ledande producent av drivmedel, säger Magnus Heimburg, vd på Preem.

Affärsområdet Supply & Refining rapporterade ett justerat EBITDA på 1,207 miljoner kronor för det andra kvartalet, vilket är en minskning från 2,011 miljoner kronor under samma period förra året. Våra raffinaderimarginaler höll sig på en stabil nivå, trots en viss nedgång i bensinmarginalerna under andra kvartalet. Den förnybara verksamheten drabbades av förändrade marknadsförhållanden, vilket ledde till ett prisfall på biodiesel i Europa.

- Affärsområdet Marketing & Sales rapporterade ett justerat EBITDA på 216 miljoner, vilket är en minskning från 320 miljoner för samma period under föregående år. De lägre intäkterna berodde främst på minskade dieselmarginaler inom vårt B2B-segment.

Jag är nöjd över att meddela att vi den 20 maj tecknade ett nytt låneavtal på cirka 2,8 miljarder SEK med Svensk Exportkredit och Crédit Agricole Corporate & Investment Bank. Lånekrediten, som omfattas av Riksgäldens program för gröna kreditgarantier, är avsedd för att stödja Preems strategiska investering i ICR-ombyggnadsprojektet vid Lysekilsraffinaderiet. När anläggningen tas i drift, kommer den att stärka vår strategiska omställning genom att producera förnybar diesel (HVO100) och hållbart flygbränsle (SAF), säger Magnus Heimburg i en avslutande kommentar.

* Justerat EBITDA – definieras som EBITDA justerad för lagervinster/-förluster, valutakursomräkningsdifferenser och för nettovinst/-förlust på oljederivat värderade till verkligt värde.

** Total likviditet – Kassa och kassaekvivalenter samt oanvända beviljade faciliteter.

Läs delårsrapporten i sin helhet här.

Preems pressjour
press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Senast 2035 ska Preem producera 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel och vara klimatneutrala i hela värdekedjan. Preems raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter per år. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner. Vi har ett rikstäckande servicenät med drygt 520 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har cirka1 500 anställda varav 1 100 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2023 var Preems omsättning 138 miljarder SEK.