Framtidens rastplats invigs på Ekolskrog

Nu gör Preem och Rasta en ambitiös nysatsning på Ekolskrog. Med en nyrenoverad restaurang och ambitiös uppfräschning ska Ekolskrog stå mall för framtidens rastplats.

Mellan Västerås och Stockholm, utmed E18 norr om Bålsta ligger Ekolskrog – i ett av Sveriges finaste lägen. På rastplatsen finns en Preem-station med välsorterad butik, samt en nyrenoverad Rastarestaurang. Här erbjuds nu en attraktiv mat- och fikadestination för såväl privatbilister som yrkestrafik och bussgrupper.

- Äntligen har vi fått en erfaren och uppskattad restaurangpartner på plats vid Ekolskrog. Nu, tillsammans med Rasta, kan vi erbjuda en angenäm paus på vägen där man kan både kan äta gott i en trivsam miljö, och köpa det man behöver för vidare färd längs vägarna, säger Patrik Johansson, chef för stationsverksamheten på Preem.

Rastas restaurang på området har fått ett nytt utseende och förhoppningen är att Rasta Ekolskrog kommer utgöra mallen för hur framtidens Rasta kommer att se ut.

- Det här är något vi kan vara riktigt stolta över. Vi hoppas att Ekolskrog ska sätta mallen för hur framtidens Rasta kommer se ut när det kommer till såväl inredning, utbud och tillgänglighet, säger Mikael Tervaniemi, VD Rasta Sverige AB.

Preem planerar att satsa vidare på Ekolskrog framöver, bland annat genom att installera nya supersnabbladdare och att erbjuda ett bredare utbud av förnybara drivmedel.

Preems pressjour
press@preem.se

PREEM är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Senast år 2030 ska Preem producera 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel, och senast 2035 ska vi vara klimatneutrala i hela värdekedjan. Preems raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner. Vi har ett rikstäckande servicenät med drygt 520 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav cirka 1 100 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2020 var Preems omsättning 68,2 miljarder SEK.